Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 marca 2020 r., sygn. II SA/Łd 954/19
Dostęp do informacji publicznej
Dnia 5 marca 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska Sędziowie Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.) Protokolant asystent sędziego Nina Krzemieniewska-Oleszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2020 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia A w W. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Ł., na rzecz strony skarżącej - Stowarzyszenia A w W., kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. a.bł.
Uzasadnienie
W dniu 11 lipca 2019 r. do [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Ł. wpłynął wniosek Stowarzyszenia A z/s w W. w formie korespondencji elektronicznej (e-mail) o udostępnienie informacji publicznej w przedmiocie podania listy lekarzy specjalistów geriatrii, którzy są wykazani w Oddziale Funduszu jako realizujący refundowane przez NFZ świadczenia zdrowotne w 2019 r.
W odpowiedzi na powołany e-mail [...] Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przesłał informację o personelu medycznym wskazanym przez świadczeniodawcę do realizacji danego zakresu świadczeń wraz ze szczegółowym tygodniowym harmonogramem lub średnią tygodniową czasu pracy (w zależności od rodzaju świadczeń).
Jednocześnie wskazano, iż szczegółowe i aktualizowane na bieżąco dane dotyczące imion i nazwisk osób wymienionych w tabeli znajdują się w posiadaniu poszczególnych świadczeniodawców, zobowiązanych prawnie do prowadzenia ogólnodostępnego wykazu lekarzy i godzin ich przyjmowania. Ponadto, organ podniósł, iż jawność świadczeniodawców zagwarantowana została ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jedynie w zakresie jawności kontraktów, które są upubliczniane na podstawie zapisów art. 135 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 ze zm.; dalej: u.ś.o.z.) wprowadzającego regułę jawności umów - lecz wyłącznie w zakresie danych ustawowo w nim wskazanym dotyczącym maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej z zawartej umowy, rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń albo rodzaju zakupionych świadczeń, liczby jednostek rozliczeniowych (miara przyjęta do określenia wartości świadczenia opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub rodzaju, w szczególności: punkt, porada, osobodzień) wyrażających wartość świadczenia oraz cenę jednostki rozliczeniowej, a także maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.
