Wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 maja 2020 r., sygn. I SA/Ke 22/20
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak (spr.), Sędzia WSA Maria Grabowska, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2020 r. sprawy ze skargi I. sp. z o.o. w K. na informację Zarządu Województwa Ś z dnia (...) nr (...) w przedmiocie nieuwzględnienia protestu oddala skargę
Uzasadnienie
"I." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z K. (Spółka), reprezentowana przez T. J., pismem z (...) nr (...), została poinformowana, że wniosek o dofinansowanie realizacji projektu nr (...) pn. "Koncepcja efektywnego zagospodarowania Biomasy" złożony w ramach naboru nr RPSW.02.05.00-IZ.00-26-255/19 dla Działania 2.5 Wsparcie inwestycje dla sektora MŚP Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 - 2020, został odrzucony z powodu niespełnienia kryterium B2. Dopuszczające sektorowe nr 1 pn. Czy projekt dotyczy innowacji produktowej lub procesowej?
W ocenie Komisji oceniającej projekt (KOP) przedsięwzięcie polegające na produkcji pelletu premium o zgodnościach z normami: ENplusA1pIus i DINplus nie jest innowacją na skalę województwa świętokrzyskiego w okresie nie dłuższym niż 3 lata poprzedzające dzień ogłoszenia naboru. Na terenie województwa co najmniej, dwóch producentów produkuje pellet klasy premium mający bardzo dobre charakterystyki, posiadający oba wyżej wskazane certyfikaty. Zaznaczyła, że na chwilę obecną wnioskodawca nie posiada jeszcze żadnego z wymienionych certyfikatów. To, że jest to pellet typu premium, mimo posiadanych przez niego wysokich parametrów, wnioskodawca potwierdza w załączonej opinii
o innowacyjności z (...) sporządzonej przez Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Poszanowania Energii AGH w M. W związku z tym oznakowanie gotowego produktu będzie takie samo jak u konkurencji. Produkcja pelletu z trocin uzyskanych w procesie obróbki okorowanego drewna nie jest niczym nowym. Konsumenci dokonując decyzji o wyborze produktu do spalania (pellet brykiet) zwracają uwagę na kaloryczność, czystość produktu - brak niepożądanych dodatków. Natomiast zawartość popiołu na poziomie zgodnym z zaostrzoną normą poniżej 0,5% a nawet poniżej 3,6% (bo taką informacje zamieszczają producenci na opakowaniach), a jest to główna cecha która wyróżnia produkt wnioskodawcy (zawartość popiołu 0,2%), nie ma istotnego wpływu na decyzje konsumentów ze względu na nikłe różnice w objętości odpadu jakim jest popiół. W związku z powyższym w opisanym kryterium projekt otrzymał ocenę negatywną i stosownie do § 14 ust. 8 Regulaminu Konkursu został odrzucony.
