Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. VII SA/Wa 650/20
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kramek (spr.), Sędzia WSA Jolanta Augustyniak-Pęczkowska, Sędzia WSA Tomasz Janeczko, , Protokolant specjalista Ewa Sawicka-Bożek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2020 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] stycznia 2020 r. znak [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Sanitarny (dalej: GIS, organ odwoławczy), decyzją z dnia [...] stycznia 2020 r. znak: [...], po rozpatrzeniu odwołania [...] sp. z o.o. (dalej: skarżącą, strona), utrzymał w mocy decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (dalej: PWIS, organ I instancji) z dnia [...] października 2019 r. nr [...], w przedmiocie wymierzenia skarżącej kary pieniężnej w wysokości 5000 zł za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie znakowania środków spożywczych.
Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
W dniu [...] maja 2015 r. upoważnieni przedstawiciele Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w [...] dokonali kontroli tematycznej w siedzibie skarżącej w związku z podejrzeniem wprowadzenia do obrotu na terytorium RP produktu pn. "[...] ", "[...]", "[...]" z naruszeniem w zakresie prawa żywnościowego. Podczas kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości, za które pełnomocnika firmy ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 500 zł. Ponadto, w trakcie wykonywania czynności kontrolnych przedstawiciele Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego stwierdzili naruszenie przepisów w zakresie oznakowania produktów pn. "[...], tj. art. 18 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 32 ust. 1, zał. XIII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004. (Dz. Urz. UE. L 304 z dn. 22.11.2011 str. 18 ze zm., dalej: "rozporządzenie nr 1169/2011"). Powyższe naruszenie polegało na nieprawidłowo zadeklarowanej wartości odżywczej produktu, w tym na zadeklarowaniu zawartości sodu w ww. produkcie zamiast zawartości soli oraz błędnie zastosowanej jednostki dla określenia ilościowej zawartości wit. B12, kwasu foliowego i biotyny (dotyczy produktu p.n. "[...]) oraz poprzedzeniu wykazu składników określeniem "skład" zamiast "składniki" lub innym zawierającym ten wyraz (dotyczy produktu p.n. "[...]). Z przebiegu ww. kontroli sporządzono protokół kontroli sanitarnej nr [...].
