Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 4 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Bd 205/20
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz Sędziowie Sędzia WSA Mirella Łent (spr.) Sędzia WSA Tomasz Wójcik Protokolant Starszy asystent sędziego Waldemar Dąbrowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi M. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2018r. oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Prezydent M. T. ustalił skarżącemu wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2018r. w wysokości [...] zł.
Rozpoznając wniesione odwołanie Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] lutego 2020r. utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia na wstępie SKO przytoczyło treść przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2019r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019r. poz. 1170 ze zm.) - dalej jako: "u.p.o.l." mające zastosowanie w sprawie.
Organ podał, że z zebranego materiału dowodowego tj. ewidencji gruntów i budynków, deklaracji złożonych na podatek od nieruchomości, odpisu aktu notarialnego z dnia [...] grudnia 20120r. (rep. A. nr [...]) wynika, że skarżący w okresie od stycznia 2018r. do września 2018r. był właścicielem nieruchomości położonej przy ul. A. [...] w T., działka nr [...], obręb [...]. Powyższa nieruchomość jest zbudowana jednokondygnacyjnym budynkiem hali produkcyjnej wraz z akumulatorowanią i transformatorownią oraz dwukondygnacyjnym budynkiem biurowo-kontrukcyjnym. Poza tym na terenie nieruchomości znajdują się budowle związane z prowadzona działalnością gospodarczą: ogrodzenie z bramą wjazdową, parking, chodniki i drogi dojazdowe utwardzone i wyłożone kostką, słupy oświetleniowe, przyłącze gazowe, przyłącze wodociągowe, sieć kanalizacyjna. W zakresie przedmiotu opodatkowania brak jest sporu pomiędzy skarżącym a organem podatkowym. Skarżący nie kwestionował również faktu prowadzenie działalności gospodarczej w okresie, który jest przedmiotem sprawy. Przedmiotem sporu jest natomiast możliwość korzystania przez Stronę ze zwolnienia podatkowego ustanowionego w uchwale Rady Miasta Torunia nr 772/14. Kolegium nie podzieliło zarzutu odwołania w kwestii przekroczenia przez Radę Miasta Torunia upoważnienia zawartego w treści art 7 ust. 3 u.p.o.l., a tym samym nieważności przepisów uchwały nr 772/14 w zakresie § 7 i 8.Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 3 u.p.o.l. rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
