Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Gd 208/20
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Wojtynowska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska, Protokolant Starszy asystent sędziego Justyna Dudek-Sienkiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi A Spółka z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze z dnia 25 lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 4397 (cztery tysiące trzysta dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 25 lutego 2019 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej jako "SKO"), działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w zw. z art. 75 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 900 ze zm., dalej jako "O.p.") w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 ze zm., dalej jako "u.p.o.l.") oraz w zw. z art. 3 pkt 1 lit. b, pkt 3 i pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm., dalej jako "Prawo budowlane"), po rozpatrzeniu odwołania A Sp. z o.o. (dalej jako "Skarżąca") od decyzji Prezydenta Miasta (dalej jako "Prezydent Miasta") z dnia 20 września 2018 r., odmawiającej stwierdzenia nadpłaty podatku od nieruchomości za rok 2012, utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.
Rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego stanu faktycznego sprawy:
Wnioskiem z dnia 27 grudnia 2017 r. Skarżąca wystąpiła do Prezydenta Miasta o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 rok w kwocie 25.977 zł, jednocześnie składając korektę deklaracji na podatek od nieruchomości na 2012 rok, w której do opodatkowania wykazała: grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pow. 261.735 mkw, budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o pow. 15.538,64 mkw i budowle o wartości 109.301.441 zł. Skarżąca podniosła we wniosku, że nieprawidłowo opodatkowała podatkiem od nieruchomości urządzenia techniczne znajdujące się w stacjach redukcyjno-pomiarowych gazu, punktach pomiarowych, punktach redukcyjno-pomiarowych gazu i stacji tankowania gazu CNG, ponieważ nie stanowią one budowli w rozumieniu u.p.o.l.
