Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 9 września 2020 r., sygn. I SA/Bk 117/20
Środki unijne; Zamówienia publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Jacek Pruszyński (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 września 2020 r. sprawy ze skargi Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego [...] w B. na decyzję Zarządu Województwa P. z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty zobowiązania przypadającej do zwrotu oddala skargę
Uzasadnienie
Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej [...] w B. (dalej powoływany także jako Skarżący, Beneficjent) na podstawie umowy nr [...] z dnia [...] października 2017 r. o dofinansowanie projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie p. - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego w SP ZOZ [...] w B.", zawartej pomiędzy Województwem P., w imieniu którego działał Zarząd Województwa P. jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa P. na lata 2014-2020, (zwany dalej IZ RPOWP), przyznane zostało dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu w wysokości nieprzekraczającej 6 699.771,98 zł, stanowiącej nie więcej niż 85,00% kwoty wydatków kwalifikowalnych, w ramach RPOWP na lata 2014-2020.
Decyzją nr [...] z dnia [...] lipca 2019 r. Zarząd Województwa O. - IZ RPOWP określił kwotę zobowiązania w wysokości 156 592,66 zł przypadającą do zwrotu od Skarżącego, wypłaconą w ramach realizacji ww. projektu na podstawie ww. umowy o dofinansowanie z dnia [...] października 2017 r., wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania dofinansowania do dnia zwrotu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji, na wskazany w niej rachunek bankowy.
W ocenie organu, w przeprowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszło do naruszenia przez Skarżącego przepisów art. 22 ust. 1, art. 22a ust. 4, art. 26 ust. 3 oraz art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm. dalej powoływana w skrócie jako p.z.p.) poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego "B." Sp. jawna w B. (dalej powoływana w skrócie jako B., Wykonawca), do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego ( "Z." S.A. w B., dalej powoływana w skrócie jako Z.) do realizacji zamówienia. Wykonawca oświadczył, że będzie polegał za zasobach Z. w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie doświadczenia. Drugi zarzut dotyczył dokonania wyboru oferty tegoż wykonawcy, pomimo, że nie wykazał on realnego dysponowania zasobami podmiotu trzeciego przy realizacji zamówienia, co było wyrazem uchybienia zasadzie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz zasadzie udzielania zamówień wyłącznie wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy. Powyższe naruszenia skutkowały zastosowaniem korekty finansowej zgodnie z poz. 24 załącznika (dalej zwanego jako taryfikator) do rozporządzeniem Ministra Rozwoju w sprawie warunków obniżenia wartości korekt finansowych - w wysokości 5% wydatków kwalifikowanych w projekcie.
