Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 września 2020 r., sygn. II SA/Go 372/20
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Regionalnego na uchwałę Rady Powiatu z dnia 29 listopada 2019 r., nr XV/112/2019 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na rok 2020 stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Prokurator Regionalny wniósł skargę na uchwałę Rady Powiatu z dnia 29 listopada 2019 r. nr XV/112/2019 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających na rok 2020.
Składając skargę na powyższą uchwałę Prokurator Regionalny wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości. Skarżący zarzucił, że uchwała została wydana z istotnym naruszeniem prawa, w szczególności art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w zw. z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 995) i art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1482), polegającym na przekroczeniu delegacji ustawowej i zawartych w niej granic swobody regulacyjnej, poprzez uchwalenie stawek opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na poziome maksymalnym, wynikającym z obwieszczenia Ministra Finansów z 1 sierpnia 2019 r. w sprawie maksymalnych opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na rok 2020 (M.P. z 2019 r. poz. 732). W uzasadnieniu skargi skarżący wskazał na treść art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych oraz podkreślił, że ustalenie wysokości stawek opłat za usuwanie i przechowywanie statków i innych pojazdów pływających powinno być poprzedzone szczegółową kalkulacją, która winna pozwolić na dokonanie miarodajnej oceny, czy wysokość stawek została ustalona arbitralnie, z pominięciem ustawowych kryteriów, czy też stanowi ona odzwierciedlenie dokonanej rzetelnej analizy uwzględniającej wytyczne ustawodawcy. Rada Powiatu ustalając wysokość tych stawek powinna mieć na uwadze rzeczywiste koszty, jakie poniesie powiat w danym konkretnym przypadku, w szczególności ceny za usługi związane z usuwaniem i przechowywaniem statków i innych obiektów pływających świadczone przez profesjonalne podmioty. Stwierdzenie, że na terenie powiatu takie usługi nie są świadczone w żadnym przypadku nie uzasadnia automatycznego przyjęcia maksymalnych stawek wynikających z obwieszczenia Ministra Finansów.
