Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 września 2020 r., sygn. II SA/Wa 422/20
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas (spr.), Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, Asesor WSA Karolina Kisielewicz, Protokolant referent stażysta Aneta Kardas po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2020 r. sprawy ze skargi H.F. P. C. z siedzibą w W. na decyzję Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na rzecz H. F.P. C. kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Szef ABW) decyzją z [...] stycznia 2020 r., znak [...], działając na podstawie art. 16 ust. 1 oraz art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U. z 2019 r. poz. 1429; dalej "u.d.i.p."), w związku z art. 73 ust. 1-3 oraz art. 72 ust. 1 pkt 1 i 3-5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742; dalej "u.o.i.n."), po rozpatrzeniu wniosku [...] Fundacji [...] (dalej: Fundacja, skarżąca) o udostępnienie informacji publicznej o liczbie tłumaczy języka chińskiego posiadających poświadczenie bezpieczeństwa pozwalające na dostęp do informacji niejawnych z wyróżnieniem
na klauzule "poufne", "tajne" oraz "ściśle tajne", odmówił udostępnienia informacji publicznej.
Do wydania powyższej decyzji doszło w następującym stanie sprawy.
Fundacja wnioskiem z [...] października 2019 r. wystąpiła do Szefa ABW
o udostępnienie informacji publicznej w zakresie informacji o liczbie tłumaczy języka chińskiego w Polsce posiadających poświadczenie bezpieczeństwa pozwalające
na dostęp do informacji niejawnych z wyróżnieniem na klauzule "poufne", "tajne" oraz "ściśle tajne".
Dnia [...] października 2019 r. na wskazany w ww. wniosku adres poczty elektronicznej została przesłana do wnioskodawcy odpowiedź organu. Wynika z niej, iż w sprawie zainicjowanej powyższym wnioskiem zaistniała okoliczność, w której - zgodnie art. 1 ust. 2 u.d.i.p. - istnieją przepisy regulujące w sposób szczególny dostęp do informacji, a zatem stosowanie u.d.i.p. jest wyłączone, zaś pierwszeństwo w stosowaniu ma ustawa szczególna, którą jest w tym przypadku u.o.i.n. Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 73 ust. 3 u.o.i.n., dane z ewidencji, o których mowa w art. 73 ust. 1 u.o.i.n., są udostępniane do wglądu lub przekazywane na pisemne żądanie wyłącznie w przypadkach określonych w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 3-5 u.o.i.n. Zdaniem Szefa ABW, powyższe oznacza, że wnioskowane przez Fundację informacje nie mogły zostać jej przekazane w trybie przewidzianym w u.d.i.p., ponieważ dotyczyły danych z ewidencji, z której to informacje mogą być udostępniane tylko na zasadach i w trybie wskazanych w u.o.i.n.
