Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 stycznia 2021 r., sygn. VII SA/Wa 1057/20
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Kuś Sędziowie: WSA Jolanta Augustyniak-Pęczkowska (spr.) WSA Tomasz Stawecki po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 stycznia 2021 r. sprawy ze skargi "[...]" [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2020 r. znak: [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdów oddala skargę
Uzasadnienie
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) decyzją z [...] kwietnia 2020 r. [....], na podstawie art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470 - dalej u.d.p.) i art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 k.p.a, po rozpoznaniu wniosku [...][...][...] Sp. z o.o. o ponowne rozpatrzenie sprawy - utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] stycznia 2020 r. [...] odmawiającą udzielenia zezwolenia na przebudowę dwóch zjazdów indywidualnych z dodatkowej jezdni w pasie drogowym drogi ekspresowej [...] do działek nr [...] i [...], obręb [...].
Organ przytoczył art. 29 ust. 1 i 4 u.d.p. i podkreślił, że decyzja w tym trybie wydawana jest w ramach uznania administracyjnego, którego granice określa interes społeczny i słuszny interes wnioskodawcy oraz przepisy. Podlega on ograniczeniom wynikającym z rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124 ze zm.- dalej rozporządzenie).
GDDKiA wskazał, że art. 2 u.d.p. określa klasyfikację dróg publicznych dzieląc je na kategorie i klasy. Kategoriom przypisuje się pierwszeństwo. Zgodnie z § 3 pkt 4 ww. rozporządzenia klasą drogi jest przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych wynikających z jej cech funkcjonalnych. W myśl § 4 ust. 1 w celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się klasy dróg oraz ich hierarchię zaczynając od drogi o najwyższych parametrach tj. m. in. ekspresowe "S". Zgodnie zaś z § 8a ust. 1 rozporządzenia obsługa ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi publicznej, z zachowaniem warunków zawartych w § 9, może być realizowana przez: 1) inne drogi publiczne i drogi wewnętrzne, w tym dojścia i dojazdy do nieruchomości - zlokalizowane poza jej pasem drogowym; 2) dodatkowe jezdnie, odpowiadające parametrom technicznym dróg klasy D, L lub Z - zlokalizowane w jej pasie drogowym.
