Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. IV SA/Wa 2149/20
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Kaja Angerman Sędziowie Sędzia WSA Monika Barszcz (spr.) Sędzia WSA Tomasz Wykowski po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Klimatu z dnia [...] sierpnia 2020 r., znak: [...] w przedmiocie zmiany warunków pozwolenia zintegrowanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Klimatu i Środowiska na rzecz Fundacji [...] z siedzibą w [...] kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Ministra Klimatu (dalej: "Minister", "organ odwoławczy", "organ II instancji") z dnia [...] sierpnia 2020 r., znak: [...], utrzymująca w mocy decyzję Marszałka Województwa [...] (dalej: "Marszałek", "organ I instancji") z dnia [...] kwietnia 2020 r. znak: [...] zmieniającą pozwolenie zintegrowane dla instalacji spalania paliw w Elektrowni [...] z siedzibą w [...].
Sąd ustalił następujący stan faktyczny.
Wnioskiem z dnia 3 czerwca 2019 r. Elektrownia [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej: "Elektrownia", "Wnioskodawca", "Spółka", "Uczestnik") zwróciła się do Marszałka o zmianę pozwolenia zintegrowanego w zakresie i na warunkach wskazanych we wniosku, w tym o udzielenie odstępstwa od granicznych wielkości emisyjnych określonych w Konkluzjach BAT dla pyłu, tlenków azotu (NOX), dwutlenku siarki (SO2) i rtęci (Hg). Przedmiotowy wniosek dotyczył dostosowania instalacji do wymagań określonych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (dalej zwana także "Decyzją Wykonawczą", "Konkluzjami BAT").
Wnioskodawca wskutek wezwania Marszałka z dnia 16 lutego 2018 r., w związku z koniecznością dostosowania zapisów decyzji do wymogów określonych w Decyzji Wykonawczej, wystąpił o zmianę ww. pozwolenia w zakresie opisu instalacji, charakterystyki stosowanej technologii, rodzaju i ilości wykorzystywanej energii, materiałów, surowców i paliw, warunków wprowadzania do środowiska substancji i energii oraz monitoringu emisji. Na podstawie art. 204 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2001, Nr 62, poz. 627 ze zm., dalej: "u.p.o.ś.") zawnioskowano o odstąpienie od wymogu dotrzymania poziomów emisji powiązanych z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT-AELs) do 17 sierpnia 2024 r. (tj. do najpóźniejszego terminu rozpoczęcia zaplanowanego kolejnego remontu kapitalnego kotła [...]) w zakresie: emisji tlenków azotu z poziomu 175 mg/m3u do poziomu emisji 200 mg/m3u, emisji pyłu z poziomu 8 mg/m3u do poziomu emisji 15 mg/m3u, emisji rtęci z poziomu 7 µg/m3u do poziomu emisji 20 µg/m3u, emisji dwutlenku siarki z poziomu 130 mg/m3 do poziomu emisji 150 mg/m3.
