Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 maja 2021 r., sygn. II SA/Łd 233/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Sieniuć Sędziowie Sędzia WSA Robert Adamczewski (spr.) Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 maja 2021 r. sprawy ze skargi D. K.- W. na decyzję Wójta Gminy B. z dnia [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę. a.bł.
Uzasadnienie
II SA/Łd 233/21
Uzasadnienie
W dniu 1 lutego 2021 roku D.K.-W. wystąpiła do Dyrektora Szkoły Podstawowej w Ż. z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w następującym zakresie:
- przesłanie imiennej listy nauczycieli wraz ze wskazaniem wysokości przyznanych poszczególnym nauczycielom nagród z okazji Dnia Edukacji Narodowej w 2019 roku;
- przesłanie imiennej listy nauczycieli wraz ze wskazaniem wysokości przyznanych poszczególnym nauczycielom nagród z okazji Dnia Edukacji Narodowej w 2020 roku;
- przesłanie imiennej listy nauczycieli wraz ze wskazaniem wysokości przyznanych poszczególnym nauczycielom dodatków motywacyjnych w 2020 roku.
W dniu 15 lutego 2021 r. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Ż., wysłała odpowiedź pocztą na adres wskazany we wniosku. Odpowiedź została udzielona w niepełnym zakresie w związku z brakiem zgody części nauczycieli na udzielenie takiej informacji, ze względu na ochronę ich prywatności i prawo do ochrony danych osobowych. Dyrektor uzasadniła swoją decyzję powołując się na przepisy art. 86 oraz motyw 154 RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE) a także w oparciu o art. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz.U. z 2020, poz. 2176 z późn. zm.) [dalej: ustawa o dostępie do informacji publicznej] oraz wyjaśnieniami zamieszczonymi na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z którymi podmiot, w którego dyspozycji znajdują się wnioskowane informacje, powinien każdorazowo ocenić czy mieszczą się one w zakresie informacji publicznej i czy ich udostępnienie nie spowoduje naruszenia prywatności osób fizycznych. Dodatkowo Dyrektor powołała się na uchwałę Sądu Najwyższego z 16 lipca 1993 r., l PZP 28/93, zgodnie z którą ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego.
