Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 maja 2021 r., sygn. IV SA/Po 1823/20
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grzymisławska-Cybulska Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 06 maja 2021 r. sprawy ze skargi P. w W. na decyzję Wojewody z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] sierpnia 2020 r. ([...]) Wojewoda (dalej też jako "Wojewoda" lub "organ II instancji"), po rozpatrzeniu odwołań A. B. oraz P.F.W.B. Spółka z o.o. z siedzibą w W., utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z [...] maja 2020 r. ([...]) umarzającą jako bezprzedmiotowe postępowanie administracyjne w sprawie zmiany pozwolenia na budowę nr [...], znak: [...], z [...] czerwca 2016 r. dot. inwestycji pod nazwą "B. F. W. B. składającej się z [...] elektrowni wiatrowych wraz z fundamentami i infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowaną w Gminie W. w obrębach G. , S. , R. , S. , B. , T. oraz [...]".
Zaskarżona decyzja Wojewody zapadła w następującym okolicznościach faktycznych sprawy.
W dniu [...] sierpnia 2018 r. inwestor, P.F.W.B. Spółka z o.o. z siedzibą w W. (zwana też dalej "Spółką"), wystąpiła do Wojewody z wnioskiem o zmianę decyzji Starosty [...] nr [...] z [...] czerwca 2016 r. (znak: [...]; zwanej też dalej "Decyzją PnB") zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę ww. inwestycji. W dniu [...] sierpnia 2018 r. Wojewoda przekazał ww. wniosek do Starosty [...] (zwanego też dalej "Starostą"), jako do organu właściwego do zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę elektrowni wiatrowej, która została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (zwanej dalej "ustawa wiatrakową"), tj. przed [...] lipca 2016 roku.
W dniu [...] kwietnia 2020 r. Wojewoda wystosował do Starosty pismo informujące, że Wojewoda jest organem administracji architektoniczno-budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starosty oraz organem pierwszej instancji w sprawach obiektów i robót budowlanych dotyczących elektrowni wiatrowych (w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy wiatrakowej).
