Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2021 r., sygn. III SA/Po 27/21
Dnia 10 czerwca 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak (spr.) Sędziowie WSA Walentyna Długaszewska WSA Szymon Widłak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 czerwca 2021 roku sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "[...]" w P. na zarządzenie Prezydenta Miasta P. z dnia [...] listopada 2020 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia ceny za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych do kanalizacji oddala skargę.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta wydał w dniu [...] listopada 2020 roku zarządzenie nr [...] w sprawie ustalenia ceny za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji ogólnospławnej na terenie miasta P. stosowanej przez A. Spółka Akcyjna. Akt został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa W. z dnia [...] listopada 2020 roku pod pozycją [...].
Spółdzielnia Mieszkaniowa "W. " w P., reprezentowana przez pełnomocnika w osobie radcy prawnego, wniosła skargę do tut. Sądu żądając stwierdzenia nieważności ww. zarządzenia w całości.
Strona skarżąca zarzuciła zarządzeniu naruszenie następujących przepisów prawa materialnego:
1) art. 4 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej poprzez określenie wyłącznie ceny jednostkowej za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych w odniesieniu do ilości mł odprowadzonych wód opadowych, z pominięciem informacji, w jaki sposób ma być ustalona ta ilość, czego skutkiem, w ocenie strony skarżącej, jest niewykonalność zarządzenia.
2) art. 4 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej w związku z art. 16 pkt 69 ustawy - Prawo wodne poprzez błędną wykładnię, że powierzchnia dachów może być uwzględniana przy ustalaniu cen lub opłat za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych, gdy brak jest do tego podstaw w obowiązujących przepisach,
3) art. 4 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej poprzez ich błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wystarczające jest określenie w zarządzeniu ceny jednostkowej za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych, gdy tymczasem konieczne jest wskazanie w jaki sposób i na jakiej podstawie została skalkulowana wysokość ceny, co umożliwiłoby weryfikację, czy cena została ustalona w oparciu o zasady rynkowe i czy stanowi ekwiwalent wykonanej usługi.
