Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 9 września 2021 r., sygn. II SA/Rz 857/21
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur - Selwa /spr./ Sędziowie WSA Piotr Godlewski AWSA Maria Mikolik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 września 2021 r. sprawy ze skargi J. G. na decyzję Wojewody z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na rozbiórkę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego J. G. kwotę 997 zł /słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi JG, dalej "skarżący", jest decyzja Wojewody [...], dalej "Wojewoda" z [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielania pozwolenia na budowę.
Decyzją z [...] lutego 2020 r. nr [...] Prezydent Miasta [...], dalej "Prezydent", na wniosek JG zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na rozbiórkę budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej zlokalizowanego na działce nr 663/1 [...].
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł KD wskazując, iż decyzja została wydana w oparciu o wadliwie sporządzony projekt rozbiórki, gdyż projektant nie wykonał inwentaryzacji budynku. W odwołaniu skarżący wskazał ponadto, że prace związane z rozbiórką budynku zostały rozpoczęte przed uzyskaniem pozwolenia.
Wojewoda, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm., dalej "k.p.a."), uchylił zaskarżoną decyzję w całości i w tym zakresie odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na rozbiórkę przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Po myśli art. 30 b ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm., dalej "P.b.") rozbiórkę można rozpocząć po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę wydaje na wniosek organ administracji architektoniczno-budowlanej (ust. 2). Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu, do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę dołącza się: 1) zgodę właściciela obiektu budowlanego lub jej kopię; 2) szkic usytuowania obiektu budowlanego; 3) opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych; 4) opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia; 5) pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów - nie dotyczy to uzgodnień i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000; 6) projekt rozbiórki lub jego kopię - w zależności od potrzeb. W przypadku pozwolenia na rozbiórkę (inaczej niż to ma miejsce w przypadku pozwolenia na budowę) inwestor nie musi legitymować się prawem do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, lecz wystarczającym jest przedłożenie zgody właściciela obiektu na rozbiórkę. Obiekt budowlany definiowany jest jako budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1 P.b.). Budynek mieszkalny jednorodzinny w myśl pkt 2a ustawy oznacza natomiast budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielna całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
