Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 września 2021 r., sygn. VII SA/Wa 672/21
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marta Kołtun-Kulik, Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Antas (spr.), sędzia WSA Monika Kramek, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 września 2021 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo [...] na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2021 r. znak [...] w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] stycznia 2021 r. znak [...] Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: GINB), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2020 r. poz. 256 ze zm.), dalej: k.p.a., w wyniku rozpatrzenia odwołania Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo [...] (dalej: PGLLP) utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: [...]WINB) z [...] listopada 2020 r. nr [...] nakazującą PGLLP usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości związanych z nieodpowiednim stanem technicznym wiaduktu drogowego zlokalizowanego nad linią kolejową nr [...], w km 72,822, na działce nr ew. [...], obr. [...], gmina [...] i nr ew. [...], obr. [...]gmina [...].
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym rozstrzygnięciem, GINB stwierdził, że wskutek pisma z [...] maja 2019 r. znak: [...]Zastępca Dyrektora ds. technicznych P. S.A. dotyczącego podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożeń wynikających z nieodpowiedniego stanu technicznego wiaduktu usytuowanego w ciągu drogi leśnej nad linią kolejową nr [...] w km 77,822 [...]WINB przeprowadził 9 lipca 2019 r. oględziny, w trakcie których ustalono, że na działkach nr ew. [...], obręb [...], gmina [...] i nr ew. [...], obręb [...]gmina [...], stanowiących obszar kolejowy teren zamknięty, usytuowany jest wiadukt nad linią kolejową nr [...], w km 72,822, w konstrukcji żelbetowej, trzyprzęsłowej, z belek strunobetonowych, przyczółki zatopione w skarpach; wiadukt wyposażony w balustrady i osłony przeciwporażeniowe nad linią kolejową; obiekt nie jest uszyniony, przebiegająca po wiadukcie droga jest drogą o nawierzchni asfaltowej. Od strony zachodniej działka nr ew. [...] graniczy z działką nr ew. [...], obręb [...], a od wschodu z działką nr ew. [...], obręb [...], natomiast działka nr ew. [...] od zachodu graniczy z działką nr ew. [...], obręb [...]a od wschodu z działką nr ew. [...], obręb [...]. Wyżej wymienione działki stanowią własność Skarbu Państwa, będące w zarządzie PGLLP. Stwierdzono, że stan techniczny przedmiotowego obiektu budowlanego wskazuje na zużycie i brak przeprowadzanych remontów. Na gzymsach wyraźne ubytki otuliny betonowej, widoczne ubytki betonu oraz fragment korodującej stali na oczepie i filarach obiektu. Dylatacja obiektu między przęsłami jest zniszczona. [...]WINB pismem z 21 stycznia 2020 r. zawiadomił strony o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie nieodpowiedniego stanu technicznego ww. obiektu, a następnie po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wydał decyzję z [...] listopada 2020 r., którą na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333), dalej: k.p.a., nakazał PGLLP usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości związanych ze stanem technicznym wiaduktu drogowego, usytuowanego w ciągu drogi leśnej, zlokalizowanego nad linią kolejową nr [...] w km 72,822, na działce nr ew. [...], obr. [...] i nr ew. [...], obr. [...]poprzez: 1) uzupełnienie ubytków otuliny betonowej na powierzchniach gzymsów, konstrukcji belek strunobetonowych, ścianki zaplecznej oraz w miejscach dylatacji, 2) uzupełnienie ubytków otuliny betonowej na odsłoniętych końcówkach belek stalowych zatopionych w oczepie, 3) naprawienie zaprawami typu PCC wszystkich bocznych powierzchni belek prefabrykowanych, filarów i przyczółków z piaskowaniem i zabezpieczeniem antykorozyjnym odsłoniętego zbrojenia, 4) naprawienie dylatacji poprzecznych w konstrukcjach nośnych, 5) naprawienie izolacji przeciwwilgociowej na konstrukcjach nośnych, 6) zabezpieczenie antykorozyjne wszystkich powierzchni betonowych elementów konstrukcyjnych wiaduktu, 7) wymianę lub naprawę poprzez oczyszczenie z korozji barieroporęczy i osłon przeciwporażeniowych (przykładowo przez piaskowanie) i ich zabezpieczenie przed dalszą korozją poprzez malowanie (w tym środkami antykorozyjnymi i nawierzchniowymi), 8) uszynienie elementów wiaduktu przewodzących prąd elektryczny - właściwe działanie urządzenia ochronnego potwierdzić pomiarem, 9) uzupełnienie ubytków gruntu w skarpach nasypu przy podporach skrajnych, 10) naprawę schodów skarpowych wraz z montażem poręczy po prawej stronie schodzącego w terminie do 31 grudnia 2021 r. Powyższą decyzję poprzedzała decyzja [...]WINB z [...] marca 2020 r. nr [...] nakładająca wskazane obowiązki na Gminę [...] uchylona w wyniku złożonego przez nią odwołania na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. decyzją GINB z [...] maja 2020 r. znak: [...]. Sprzeciw PGLLP od ww. decyzji organu odwoławczego oddalił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie prawomocnym wyrokiem z 16 lipca 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 1096/20.
