Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 5 października 2021 r., sygn. I SA/Bd 273/21
Finanse publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Szulc Sędziowie Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz (spr.) Sędzia WSA Urszula Wiśniewska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 października 2021 r. sprawy ze skargi B. S. na uchwałę Rady Miejskiej w M. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Mrocza oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania i wykorzystania oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z [...] kwietnia 2021 r. Skarżąca zaskarżyła do tut. Sądu uchwałę Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 2 lutego 2018 r. nr XLIII/356/2018 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkól, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Mrocza oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania i wykorzystania (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2018, poz. 735), dalej jako: "uchwała". Zaskarżonej uchwale zarzuciła:
1) w zakresie § 3 ust. 1 uchwały w zw. z załącznikiem nr 2 do uchwały naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r.
o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203), dalej: "u.f.z.o.", poprzez ograniczenie prawa do otrzymania dotacji na tych uczniów placówki, którzy zostali do niej przyjęci po pierwszym dniu roboczym miesiąca, co jest niezgodne z art. 34 ust. 2 tej ustawy, gdyż przepis ten stanowi, że dotacja jest wypłacana na rzeczywistą liczbę uczniów, a więc na każdego ucznia będącego w danym miesiącu uczniem przedszkola, a więc także ucznia przyjętego do przedszkola i do niego uczęszczającego od innego dnia, niż pierwszy dzień roboczy danego miesiąca;
2) w zakresie § 3 ust. 4 uchwały w zw. z załącznikiem nr 3 do uchwały naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 38 ust. 1 u.f.z.o. poprzez nałożenie na jednostkę obowiązku dołączenia do miesięcznej informacji o liczbie uczniów, oświadczeń rodziców lub opiekunów prawnych o ich miejscu zamieszkania, podczas gdy jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa domagania się podania miejsca zamieszkania rodziców dzieci uczęszczających do danej placówki, a z punktu widzenia art. 51 ust. 3 ww. ustawy wystarczające jest wskazanie w miesięcznej informacji o liczbie uczniów, którzy uczniowie zamieszkują na terenie innej gminy, niż jednostka samorządu terytorialnego będąca organem dotującym, z pewnością z punktu widzenia art. 51 ust. 3 u.f.z.o. bezprzedmiotowe jest gromadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego jakichkolwiek oświadczeń od rodziców, w tym zwłaszcza, że pozostaje to niezgodne z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO);
