Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 października 2021 r., sygn. I SA/Łd 574/21
Inne
Dnia 13 października 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bożena Kasprzak Asesor WSA Grzegorz Potiopa Protokolant st. asystent sędziego Tomasz Furmanek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2021 roku sprawy ze skargi B. G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Ł. z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłacie egzekucyjnej za okres od stycznia do września 2019 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] maja 2021 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Ł. utrzymał w mocy wydaną wobec B. G. decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Ł.-G. z dnia [...] czerwca 2020 r., w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w opłacie egzekucyjnej za miesiące od stycznia do września 2019 r.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że w okresie od 11.02.2019 r. do 07.10.2020 r. Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym dla Ł. - W. w Ł. B. G. dokonał rozliczenia uzyskanych opłat egzekucyjnych za okres od stycznia do września 2019 r., składając do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Ł. - G. informacje OEG-1 w sprawie opłaty egzekucyjnej stanowiącej dochód budżetu państwa zgodnie z art. 149 ust. 5 ustawy o komornikach sądowych oraz dokonał wpłat kwot wykazanych w informacjach OEG-1.
Następnie w dniu 17.10.2019 r. Komornik Sądowy złożył do wyżej wymienionego organu podatkowego korekty informacji OEG-1 za okres od stycznia do września 2019 r. wykazując wartości opłaty egzekucyjnej stanowiącej dochód budżetu państwa w kwotach niższych od wskazanych w informacjach pierwotnych oraz wniósł o zwrot nadpłaconej kwoty opłaty egzekucyjnej.
W dniu 12.11.2019 r. w nawiązaniu do złożonych korekt deklaracji OEG-1 B. G. złożył do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Ł.- G. pismo zawierające wyjaśnienia dotyczące rozliczenia opłat egzekucyjnych dokonanego w związku ze złożonymi korektami deklaracji. W ocenie Strony, należność budżetową stanowią jedynie opłaty egzekucyjne pobrane i ściągnięte w postępowaniach wszczętych w 2019 r. oraz opłaty egzekucyjne pobrane i ściągnięte w 2019 r. w postępowaniach egzekucyjnych wszczętych wprawdzie pod rządami starej ustawy (o komornikach sądowych i egzekucji), a więc przed 01.01.2019 r. ale tylko w przypadku, gdy z uwagi na treść przepisu art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 28 lutego 2018 r. o kosztach komorniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2363 ze zm.), dalej: u.k.k., podstawę ich pobrania lub ściągnięcia stanowi przepis art. 29 lub 30 ustawy o kosztach komorniczych. Powyższe wynika z treści art. 149 ust. 3 ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 121 ze zm.), dalej: u.k.s., zgodnie z którym przez opłaty egzekucyjne rozumie się opłaty faktycznie pobrane lub ściągnięte na podstawie przepisów ustawy o kosztach komorniczych. Tymczasem zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy o kosztach komorniczych do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, czyli przepisy ustawy o komornikach sądowych i egzekucji.
