Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 13 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Sz 1081/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Kwiecińska Sędziowie Sędzia WSA Alicja Polańska (spr.), Sędzia WSA Joanna Wojciechowska po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym w dniu 13 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi P. B. "C." S. z ograniczoną odpowiedzialnością w S. na decyzję S. T. B. S. S. z ograniczoną odpowiedzialnością w S. z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję S. T. B. S. S. z ograniczoną odpowiedzialnością w S. z dnia 2 sierpnia 2021 r., nr [...], II. zasądza od S. T. B. S. S. z ograniczoną odpowiedzialnością w S. na rzecz P. B. "C." S. z ograniczoną odpowiedzialnością w S. kwotę [...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedsiębiorstwo Budowlane "C. " spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. wyniosła do sądu skargę na decyzję S. T. B. S. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S. (dalej: "STBS") z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] utrzymującą własną decyzję z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Zaskarżone decyzje zostały wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.
Wnioskiem z dnia 8 lipca 2021 r. spółka zwróciła się do STBS o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) umowę na roboty budowlane z P. C. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością spółką komandytową, ul. [...], [...] (dalej: "wykonawca") w ramach przetargu "Rewitalizacja obszaru obejmującego kwartał śródmiejski oznaczony numerem [...] ograniczony Aleja [...] oraz ulicami [...] w S.";
2) komplet kosztorysów ofertowych sporządzonych przez wykonawcę, zgodnie z rozdziałem X SIWZ w ramach ww. postepowania przetargowego, które stanowią część umowy.
STBS udostępnił spółce ww. umowę na roboty budowlane, natomiast decyzją z dnia [...] sierpnia nr [...] odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie kosztorysów ofertowych sporządzonych przez wykonawcę. W uzasadnieniu decyzji STBS odwołał się do przepisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze zm.), dalej: "u.d.i.p." i wyjaśnił, że tajemnicą ustawowo chronioną, o której mowa w tym przepisie, jest tajemnica przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913), dalej: "u.z.n.k.". STBS podkreślił, że wykonawca przedkładając kosztorysy ofertowe zastrzegł, iż są to dokumenty objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, wnosząc o ich utajnienie i nieudostępnianie osobom trzecim. Wykonawca wskazał, że kosztorysy zawierają informacje o kosztach przypisanych przez niego do określonego zakresu robót i stanowią pośrednio informację na temat organizacji przedsiębiorstwa. Sposób przypisania kosztów jest wynikiem wieloletniego doświadczenia, a tym samym zdobytego przez wnioskodawcę know-how, które wypracował na przestrzeni lat świadcząc roboty budowlane, a przez to informacje te stanowią wartość gospodarczą. Ponadto informacje te w żaden sposób nie zostały przez wykonawcę upublicznione.
