Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Gd 240/22
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędziowie: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.), Protokolant: Referent Stażysta Dagmara Szymańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi J. P. na czynność Starosty z dnia 2 lutego 2022 r. w przedmiocie naboru na wolne stanowisko urzędnicze stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności.
Uzasadnienie
W dniu 1 marca 2022 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęło pismo J. P. (dalej zwana również jako "skarżąca") datowane na dzień 8 lutego 2022 r., zatytułowane "Skarga na czynność Starosty Powiatowego w P. w zakresie prawidłowości przeprowadzenia naboru na wolne stanowisko urzędnicze".
Skarga została zarejestrowana w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku pod sygn. akt III SA/Gd 240/22.
W uzasadnieniu skarżąca wskazała, że zaskarża czynność Starosty Powiatowego w P. w zakresie naboru na wolne stanowisko urzędnicze, tj. stanowisko Naczelnika Wydziału [...] w Starostwie Powiatowym w P. i wniosła o ponowne rzetelne, sprawiedliwe i obiektywne rozpatrzenie jej oferty zgodnie z regulaminem naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w P. wprowadzonym zarządzeniem nr [...] Starosty P. z dnia 20 maja 2021 r., ogłoszeniem z dnia 11 stycznia 2022 r. oraz przepisami ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, jak i z poszanowaniem zasady bezstronności.
Skarżąca zarzuciła, że decyzja w jej sprawie została podjęta z naruszeniem § 2 ww. regulaminu, jak i zarządzenia Starosty P. z dnia 11 stycznia 2022 r. w wprawie osób biorących udział w rekrutacji oraz przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. W ocenie skarżącej, niewłaściwie przeanalizowano jej kwalifikacje wymagane w ogłoszeniu z dnia 11 stycznia 2022 r., co w konsekwencji wprowadziło w błąd Starostę P. przy podjęciu decyzji o naborze na wolne stanowisko urzędnicze, który działał w zaufaniu do ustaleń komisji rekrutacyjnej. Skarżąca podważyła kompetencję dwóch wchodzących w skład komisji rekrutacyjnej osób co do merytorycznej oceny kwalifikacji i doświadczenia skarżącej oraz wskazała, że działanie komisji miało charakter dyskryminujący i naruszający przepisy postępowania w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy.
