Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 sierpnia 2022 r., sygn. II SA/Kr 618/21
Budżetowe prawo
II SA/Kr 618/21 [pic] WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 9 sierpnia 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Niedźwiedź (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Sędzia WSA Paweł Darmoń po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi D. J. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 8 kwietnia 2021 r. znak WOB.7721.319.2020.JKUR w przedmiocie nakazu doprowadzenia obiektu do stanu poprzedniego skargę oddala.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi D. J. (dalej: skarżąca) jest decyzja Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z 8 kwietnia 2021 r. znak WOB.7721.319.2020.JKUR w przedmiocie nakazu doprowadzenia obiektu do stanu poprzedniego.
W stanie faktycznym sprawy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki, wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zabudowy otworu okiennego w ścianie szczytowej w budynku przy ul. [...], zlokalizowanej w granicy między działkami nr [...] (dalej: przedmiotowa działka) i [...] obr[...] (dalej: działka sąsiednia). Po przeprowadzeniu oględzin przedmiotowej nieruchomości, organ I instancji decyzją nr 626/2020 z 4 czerwca 2020 r. nakazał skarżącej i K. J. (dalej: małżonek skarżącej), jako współwłaścicielom budynku przy ul. [...], doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego, poprzez zamurowanie we wskazany sposób otworu okiennego w północnej ścianie budynku w poziomie poddasza i otworu okiennego we wschodniej ścianie budynku w poziomie poddasza, w ścianach będących ścianami granicznymi z sąsiednią działką.
Jak zaznaczył organ, otwory wykonano bez wymaganej zgody właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej i niezgodnie z przepisami oraz z naruszeniem interesu osób trzecich. Organ wskazał, że w zatwierdzonym projekcie budowlanym do pozwolenia na budowę nr 380/2A/99 z 18 czerwca 1999 r. dla inwestycji "Przebudowa poddasza, dobudowa ganku, budowa garażu oraz ogrodzenia działki (...)", w ścianie konstrukcyjnej zewnętrznej północnej i wschodniej na poziomie poddasza nie przewidziano otworów okiennych, a istniejące były przewidziane do zamurowania. Ponadto organ zwrócił uwagę, że istniejący stan rzeczy narusza § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1065 ze zm., dalej: rozporządzenie). Zgodnie z § 2 ust. 1, przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu i budowie, w tym także rozbudowie, nadbudowie, przebudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynków. Organ zaznaczył również, że zgodnie z § 207 ust. 2 rozporządzenia, przepisy rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa pożarowego stosuje się również do użytkowanych budynków istniejących, które na podstawie przepisów odrębnych uznaje się za zagrażające życiu ludzi. W ocenie organu, przedmiotowe ściany zewnętrzne stanowią ściany oddzielenia pożarowego i na skutek wykonania w nich otworów, przestały pełnić tę funkcję. Organ podkreślił, że zgodnie z § 232 rozporządzenia, ściany i stropy stanowiące elementy oddzielenia przeciwpożarowego powinny być wykonane z materiałów niepalnych, a występujące w nich otwory – obudowane przedsionkami przeciwpożarowymi lub zamykane za pomocą drzwi przeciwpożarowych bądź innego zamknięcia przeciwpożarowego. Końcowo, organ dodał, że istnienie w ścianach granicznych otworów okiennych narusza uzasadniony interes właściciela działki sąsiedniej.
