Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 września 2022 r., sygn. II SA/Bd 917/21
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 września 2022 r. sprawy ze skarg D. L. i Rzecznika [...] i [...] [...] na decyzję Inspektor Sanitarny z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie nakazu ograniczenia działalności 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzją [...] Powiatowego [...] [...] w L. z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...], 2. umarza postępowanie administracyjne w sprawie, 3. zasądza od Inspektor Sanitarny na rzecz D. L. kwotę [...](sześćset osiemdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 8 kwietnia 2021 r. nr 40/2021, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie (PPIS), na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2021, poz. 195 – dalej "ustawa o PIS") nakazał D. L., prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą [...], ul. [...] nr [...] L., ograniczenie działalności siłowni oraz klubu fitness, położonych na terenie obiektu [...], przy ul. [...] w L. – wyłącznie dla członków kadry narodowej polskich związków sportowych w sportach olimpijskich, z całkowitym wyłączeniem innych osób. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu organ stwierdził, że na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 46a ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1845 – dalej: "u.z.z.z.") Rada Ministrów określiła w § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2021 r., poz. 512 – dalej "rozporządzenie") zakaz prowadzenia do dnia 9 kwietnia 2021 r. działalności polegającej na prowadzeniu siłowni, klubów i centrów fitness, z wyłączeniem tych działających w podmiotach wykonujących działalność leczniczą przeznaczonych dla pacjentów lub dla członków kadry narodowej polskich związków sportowych w sportach olimpijskich. Dalej stwierdził, że kontrola przeprowadzona w dniu 6 kwietnia 2021 r. w ww. obiekcie wykazała, iż w obiekcie przebywało 5 osób wykonujących indywidualnie ćwiczenia, które legitymowały się licencjami przynależności do kadry narodowej Polskiego Związku Przeciągania Liny. Organ stwierdził, że dyscyplina ta nie jest dyscypliną olimpijską. W obliczu powołania się przez właścicielkę klubu, w trakcie kontroli, na § 9 ust. 16 rozporządzenia, który w jej ocenie dopuszcza organizowanie w siłowniach i klubach fitness współzawodnictwa sportowego, zajęć sportowych lub wydarzeń sportowych, organ stwierdził, że zakaz z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ma charakter lex specialis wobec § 9 ust. 16 rozporządzenia, toteż powołany przepis nie wyłącza stosowania ww. zakazu. Organ poparł swoją argumentację treścią konferencji prasowych Rady Ministrów oraz pisma Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Podkreślił nadto konieczność stosowania zakazów z uwagi na trwającą epidemię i związaną z nią dużą zachorowalność na koronawirusa.
