Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 października 2022 r., sygn. I SA/Ol 406/22
Podatek akcyzowy; Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski asesor WSA Anna Janowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. D. Zarządcy Sukcesyjnego Przedsiębiorcy F. w spadku na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 22 czerwca 2022r., nr 2801-IOC.4103.1.2022.AS w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 22 czerwca 2022r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej jako organ odwoławczy, Dyrektor) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Olsztynie (dalej jako organ I instancji, Naczelnik) z 23 marca 2022 r., którą w stosunku do F. "w spadku", prowadzonej aktualnie przez zarządcę sukcesyjnego M. D.(dalej jako strona, podatnik, skarżący) określono kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług w odniesieniu do oleju napędowego przywiezionego z Federacji Rosyjskiej ( dalej jako RU) w 2017 r.
Z akt sprawy i uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że od 2 stycznia do 30 grudnia 2017 r. kierujący autobusami o nr. rej. [...] (dalej jako autobusy) wwieźli na teren UE przez przejście graniczne w G. olej napędowy, znajdujący się w zbiornikach tych pojazdów. Paliwo w łącznej ilości 81.130 litrów było zgłaszane w ramach prowadzonej przez A. D. (dalej jako przedsiębiorca) działalności gospodarczej, jako zwolnione z należności celno-podatkowych. Przedsiębiorca uzyskał licencję, ważną od [...] 2014 r. do [...] 2019 r., na wykonywanie działalności w zakresie międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób. Ustalona w oparciu o deklaracje kierowców ilość przywiezionego paliwa była potwierdzana sporządzonymi przez organ celny protokołami wjazdu do RP. Po analizie dostępnych organowi danych Naczelnik uznał za zasadne przeprowadzenie postępowania celnego w sprawie ustalenia, czy zaistniały przesłanki do zastosowania zwolnienia z należności przywozowych wobec paliwa wprowadzonego na obszar celny UE.
