Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. II SA/Kr 677/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędziowie : WSA Monika Niedźwiedź (spr.) WSA Sebastian Pietrzyk Protokolant : starszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 listopada 2022 r. sprawy ze skargi Nadleśnictwa D. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. znak: WI-I.7840.24.13.2021.GT w przedmiocie sprzeciwu na wykonanie robót budowlanych skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją Wojewody Małopolskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. znak WI-I.784024.13.2021.GT utrzymano w mocy decyzję Starosty Tarnowskiego z dnia 23 sierpnia 2021 r. znak UAB.6743.18.76.2021 o sprzeciwie w sprawie zgłoszenia robót budowlanych polegających na przebudowie drogi leśnej [...] zlokalizowanej na dz. [...] w miejscowości W. gm. W. i nakładającej obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę drogi leśnej. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że zgodnie z art. 3 pkt 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji. W przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego. Powodem podjęcia robót budowlanych jest konieczność dostosowania drogi leśnej do parametrów dojazdu pożarowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów. Obecnie całkowita szerokość drogi to ok. 4.5 -5 m, a docelowe wskutek wybudowania 5 mijanek prawostronnych i jednej lewostronnej będzie to szerokość ok. 7 m. w miejscu ich lokalizacji. W rezultacie organ II instancji konkluduje, że planowane zamierzenie inwestycyjne polegać będzie w istocie na budowie 6 mijanek, które spowodują poszerzenie jezdni o 2-2.5 m. Jest to zatem rozbudowa a nie przebudowa. Rozbudowa istniejącej drogi nie mieści się w katalogu robót objętych zgłoszeniem. Podkreślono, że drogi leśne nie będąc drogami publicznymi nie mają pasa drogowego związanego z drogami publicznymi. Parametry drogi leśnej pośrednio wynikają z planu urządzania lasu (PUL). Tam są zaznaczone oddziały przyporządkowane poszczególnym działkom, każdy oddział ma określony metraż zajętości pod drogę leśną. Tymczasem z dokumentów przedstawionych w niniejszej sprawie nie wynika, czy zmienią się te wielkości (czy nie dojdzie do wykroczenia poza obszar użytku leśnego). Nie sposób tego ustalić bez projektu budowlanego. Ponadto przebudowa może dotyczyć obiektu istniejącego, a mijanki mają zostać dopiero wybudowane. Podkreślono również że w podobnej sprawie orzekał już WSA w Krakowie i skargę oddalił.
