Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. II SA/Sz 577/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj, Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 listopada 2022 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza C. z dnia [...] grudnia 2021 r., nr [...]
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] lipca 2021 r. A. S. (dalej: "wnioskodawczyni", "strona", "skarżąca") wystąpiła o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego
w związku z opieką nad niepełnosprawną babcią - H. C..
Decyzją z dnia [...] lipca 2021 roku, Burmistrza C. odmówił przyznania wnioskodawczyni przedmiotowego świadczenia.
Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ I instancji wskazał, iż powodem odmowy jest fakt, że u H. C. znaczny stopień niepełnosprawności powstał, gdy skończyła ona 79 lat, co oznacza brak zachowania kryterium wiekowego określonego w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, a ponadto są inne osoby spokrewnione w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki, a żadna z obu córek osoby wymagającej opieki nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W wyniku rozpoznania sprawy na skutek złożonego przez A. S. odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. decyzją z dnia [...] listopada 2021 roku uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. W uzasadnieniu Kolegium odwołując się do stanowiska wyrażonego w orzecznictwie sądów administracyjnych podniosło, że wynikająca z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych przesłanka dotycząca momentu powstania niepełnosprawności babci odwołującej się nie mogła być podstawą odmowy wnioskowanego świadczenia. Dodatkowo uznało za konieczne podjęcie przez organ I instancji inicjatywy dowodowej w kierunku ustalenia możliwości sprawowania osobistej opieki nad H. C. przez jej dzieci. Jednocześnie organ II instancji stwierdził brak w aktach sprawy jakichkolwiek dokumentów niezbędnych do oceny, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia (niepodejmowaniem zatrudnienia) przez stronę a sprawowaniem opieki nad babcią. Nie wyjaśniono ponadto ile czasu dziennie zajmuje wnioskodawczyni opieka i czy jej rozmiar uniemożliwia podjęcie przez stronę jakiejkolwiek pracy zarobkowej.
