Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Wa 449/22
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Sędzia WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Sędzia WSA Iwona Maciejuk, Protokolant sekretarz sądowy Marcin Rusinowicz-Borkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w [...] na uchwałę Rady Miasta [...] [...] z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie stypendiów [...] [...] SAPERE AUSO 1. stwierdza nieważność § 3 ust. 2; § 4 ust. 1 w zakresie słów "lub społeczne", § 4 ust. 2 in principi w zakresie słów "lub społeczne"; § 4 ust. 2 pkt 1 lit. d oraz § 6 ust. 3 pkt 7 zaskarżonej uchwały; 2. oddala skargę w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Prokuratora Okręgowego w [...] (dalej: "Prokurator", "Skarżący") do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie stała się uchwała Rady Miasta [...] z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w sprawie stypendiów [...] SAPERE AUSO (Dz. Urz. Woj. Maz. z dnia 27 kwietnia 2021 roku, poz. 3753), wydana na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378, dalej "u.s.g.") oraz art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 oraz z 2021 r. poz. 4, dalej "u.s.o."). Prokurator zaskarżył przedmiotową Uchwałę w części obejmującej § 3 ust. 2, § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 3 pkt 7 kwestionowanej Uchwały.
Uchwale tej zarzucił istotne naruszenie:
1. art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 14a u.s.g. w zw. z art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP poprzez wskazanie w § 3 ust. 2 Uchwały, że stypendia mogą być przyznane za osiągnięcia odnotowane w klasach dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych lub w szkołach ponadpodstawowych dla młodzieży - uzdolnionym uczniom uczęszczającym do klas dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych lub do szkół ponadpodstawowych dla młodzieży, podczas gdy brak jest podstawy do wykluczenia z możliwości ubiegania się o stypendium uzdolnionych uczniów szkół podstawowych, co stanowiło jednocześnie naruszenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa, rozumianej jako nakaz równego traktowania podmiotów równych i podobnych;
