Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. II SA/Bk 899/22
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Roleder, asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk (spr.), po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 lutego 2023 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K. B. Sp. z o.o. Sp. k. w B. na postanowienie P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] października 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do złożenia wniosku o legalizację budynku oddala skargę
Uzasadnienie
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Wnioskiem złożonym w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego Powiatu Grodzkiego w B. w dniu [...] lipca 2022r. K. B. Sp. z o.o. Sp.k. w B. wniosła o zalegalizowanie inwestycji położonej przy ulicy W. i ulicy M. w B. wskazując, że wniosek ten składa w związku z wyrokiem zapadłym przed NSA z 1 lipca 2022r. o sygn. akt II OSK 2191/21. Spółka zastrzegła w drugim zdaniu wniosku, że gdyby podanie zostało uznane za złożone po terminie wnosi o przywrócenie terminu legalizacji (k. 455 akt admin.).
Pismem z dnia 27 lipca 2022r. wnioskodawczyni uzupełniła wniosek z 20 lipca 2022r. wnioskując o legalizację budynku mieszkania zbiorowego dla ludzi starszych, studentów, dzieci, pracowników SSSE, kategorii XI i XIII, PKOB 1130.
Następnie kolejnym pismem z dnia 8 sierpnia 2022 r. spółka zwróciła się z prośbą o przywrócenie terminu do złożenia wniosków legalizacyjnych. Wniosła o przywrócenie terminu wynikającego z art. 48a ust. 1 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane do złożenia wniosku o legalizację budynku, realizowanego dotychczas w ramach inwestycji "M.", zlokalizowanego przy ul. W. i ul. M. w B. Dodatkowo wnioskodawczyni wyjaśniła, że uchybienie terminowi nastąpiło bez winy strony, przyczyniła się do niego pandemia COVID-19, zaś spółka do wydania prawomocnego wyroku z dnia 07.07.2022r. sygn. akt II OSK 2191/21 Naczelnego Sądu Administracyjnego, pozostawała w mylnym przekonaniu, wynikającym z błędu legislacyjnego ustawodawcy, że inwestycję prowadzi w oparciu o art. 12 ustawy z dnia 02.03.2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
