Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. III SA/Kr 1317/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: SWSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Sędziowie : SWSA Janusz Kasprzycki SWSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 30 grudnia 2021 r. znak SKO-NP-4115-595/21 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia oddala skargę
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu decyzją z dnia 30 grudnia 2021 r., znak SKO-NP-4115-595/21, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735), art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.) oraz art. 2, art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1659), po rozpatrzeniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 30 grudnia 2021 r. odwołania A. C. od decyzji z dnia 27 sierpnia 2021 r., znak [...], wydanej z upoważnienia Burmistrza Miasta N., odmawiającej przyznania świadczenia na okres od 1 marca 2020 r. do 30 czerwca 2024 r. w formie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 wnioskowanego na K. C. – utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.
Powyższa decyzja, która jest przedmiotem skargi, zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Decyzją z dnia 27 sierpnia 2021 r., znak [...], Burmistrz Miasta N. postanowił odmówić przyznania A. C. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sparowania opieki nad matką K. C. legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wyjaśnił, że z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu sprawowanej opieki nad niepełnosprawną K. C. wystąpił syn A. C., na którym w świetle przepisów prawa ciąży obowiązek alimentacyjny wobec matki, zatem jest on podmiotem uprawnionym do wnioskowania o to świadczenie. Organ ustalił, że obok wnioskodawcy jest jeszcze jedna osoba, na której w równym stopniu ciąży obowiązek alimentacyjny w stosunku do K. C. jego siostra A. C. legitymująca się umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wspólnie z nią zamieszkująca. Z przeprowadzonego w dniu 16 czerwca 2021 r. wywiadu środowiskowego wynika, że K. C. – osoba wymagająca opieki – mieszka wraz z wnioskodawcą, wymaga opieki i pomocy w codziennym funkcjonowaniu, w przygotowaniu posiłków, robieniu zakupów, prowadzeniu gospodarstwa domowego. Przy czym nie jest ona osobą obłożnie chorą, leżącą, niepełnosprawną ruchową. Na podstawie zgormadzonego materiału dowodowego organ uznał, iż opieka sprawowana przez wnioskodawcę nie ma charakteru ciągłej permanentnej opieki, która uniemożliwia mu podjęcie zatrudnienia nawet w ograniczonym zakresie. W ocenie organu I instancji w sprawie nie zachodzi związek przyczynowo skutkowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, czyli nie zachodzi konieczność rezygnacji, niepodejmowania zatrudnienia innej lub pracy zarobkowej w celu zapewniania opieki matce legitymującej się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. W tych okolicznościach organ odmówił wnioskowanego świadczenia.
