Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 kwietnia 2023 r., sygn. III SA/Gl 84/23
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant St. sekr. sąd. Joanna Spadek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa C. S.A. w C. na czynność Marszałka Województwa [...] z dnia 13 grudnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wsparcia finansowego dla przewoźników autobusowych w związku z epidemią Covid-19 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności, 2. zasądza od Marszałka Województwa [...] na rzecz strony skarżącej kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest czynność Marszałka Województwa [...] ( dalej: organ) wyrażona w piśmie z 13 lutego 2022 r. w przedmiocie oddalenia wniosków o wypłatę wsparcia finansowego dla przewoźnika wykonującego regularne przewozy w związku z COVID -19 złożonych przez P. S.A. w C. (dalej: strona, skarżący). W podstawie prawnej wniosku wskazano art. 15zzzzl5 ustawy z 2 marca 2020r o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DZ. U. z 2020r poz. 1842 ze zm.).
Stan sprawy jest następujący;
Strona w dniu 13 grudnia 2021r. złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa [...] wnioski o wypłatę wsparcia finansowego dla przewoźnika wykonującego regularne przewozy. Wnioski dotyczyły wypłaty wsparcia za miesiące od stycznia 2021r. do maja 2021r.
We wnioskach wnoszono o kwoty wsparcia w zależności od osiąganych wyników finansowych w odniesieniu do wozokilometra przewozu za objęty wsparciem roku 2021 dany miesiąc prowadzenia działalności.
Pismem z 22 grudnia 2021 r. Marszałek Województwa [...] odrzucił wnioski strony o wypłatę wsparcia.
Wskazał przy tym, w nawiązaniu do przesłanych wniosków strony o przyznanie wsparcia finansowego w związku z Covid-19, za miesiące obowiązywania ograniczeń w przemieszczaniu się środkami publicznego transportu zbiorowego stwierdzono, że wnioski zostały odrzucone w związku z niespełnieniem wymogów formalno-prawnych. Zaznaczył, że jednym z załączników do wniosków o wsparcie jest oświadczenie Przewoźnika określające, czy na dzień 31 grudnia 2019 r. przedsiębiorstwo znajdowało się w trudnej sytuacji finansowej. Pismem z dnia 17 grudnia 2021 r. strona przesłała korektę do złożonych wniosków z oświadczeniami, że na dzień 31 grudnia .2019 r. znajdowała się w trudnej sytuacji w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.). Organ wskazał, że zgodnie z art. 15zzzzl5 ust. 11 pkt 3b ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVlD-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095) wsparcie nie może być udzielone beneficjentowi, który w dniu 31 grudnia 2019r. znajdował się w trudnej sytuacji w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców, którzy w dniu 31 grudnia 2019 r. znajdowali się w trudnej sytuacji, pod warunkiem, że nie są oni objęci zbiorowym postępowaniem upadłościowym na podstawie prawa krajowego oraz nie otrzymali pomocy na ratowanie ani pomocy na restrukturyzację. Wskazał, że zgodnie ze złożonym do wniosku o wsparcie oświadczeniem o spełnieniu kryteriów MŚP, P. w C. Spółka Akcyjna posiada status średniego przedsiębiorstwa. Powołał się na wytyczne Ministerstwa Infrastruktury przesłane pismem z dnia 6 lipca 2021 r. do Marszałków Województw, z których wprost wynika, że ze wsparcia są wyłączeni przewoźnicy, będący średnimi i dużymi przedsiębiorstwami, którzy w dniu 31 grudnia 2019 r. znajdowali się w trudnej sytuacji w rozumieniu ww. rozporządzenia Komisji (UE).
