Wyrok WSA w Łodzi z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Łd 952/22
Pomoc społeczna
Dnia 19 kwietnia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agata Sobieszek-Krzywicka Sędziowie Sędzia WSA Jarosław Czerw Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.) Protokolant Asystent sędziego Izabela Lewandowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2023 roku sprawy ze skargi K. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 9 września 2022 roku nr SKO.4114.485.2022 w przedmiocie odmowy prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. oddala skargę; 2. przyznaje i nakazuje wypłacić z funduszu Skarbu Państwa – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi adwokatowi S.S., prowadzącemu Kancelarię Adwokacką w Ł.przy [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych, powiększoną o należny podatek od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącej z urzędu. MR
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi, decyzją z 9 września 2022 r. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z 10 sierpnia 2022 r., która odmówiono K.N. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad kuzynem J.A. w okresie od 1 kwietnia 2022 r.
W uzasadnieniu podjętej decyzji Kolegium przypomniało, że wnioskiem z 5 kwietnia 2022 r. K.N. wystąpiła o przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad kuzynem J.A., legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności Lekarza Orzecznika ZUS z 4 marca 2022 r., z treści którego wynika, że niezdolność do samodzielnej egzystencji orzeczona została do 31 marca 2023 r., zaś data powstania niezdolności do samodzielnej egzystencji istniała w dniu 1 lutego 2022 r.
Organ odwoławczy nie podzielił stanowiska organu pierwszej instancji, co do zaistnienia podstawy do odmowy przyznania świadczenia, wynikającej z art. 17 ust. 1b ustawy, podzielając pogląd orzecznictwa, wskazujący na konieczność stosowania w/w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych z pominięciem kryterium momentu powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, w związku z wydanym przez Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 21 października 2014 r., o sygn. akt K 38/13.
