Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Rz 1347/22
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski Sędziowie NSA Stanisław Śliwa /spr./ WSA Elżbieta Mazur - Selwa po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 14 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 24 sierpnia 2022 r. nr SKO.415.98.1764.2022 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Burmistrza Gminy [...] z dnia 28 czerwca 2022 r. nr GPN.6730.39.2022.MP; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie na rzecz strony skarżącej P. sp. z o.o. w W. kwotę 500 zł /słownie: pięćset złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 24 sierpnia 2022 r. nr SKO.415.97.1763.2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w Krośnie, po rozpoznaniu odwołania P. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej także: "Spółka"), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Gminy [...] z dnia 28 czerwca 2022 r. nr GPN.6730.40.2022.MP w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy, powołując w podstawie prawnej art. 17 pkt 1 i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), zwanej dalej "K.p.a." a także art. 59 ust. 1, art. 61 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503), określanej w dalszej części jako "u.p.z.p.".
Jak wynika z akt sprawy, powołaną wyżej decyzją z dnia 28 czerwca 2022 r. Burmistrz Gminy [...], działając na wniosek Spółki, odmówił ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji pod nazwą: "Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na części działki nr [....] obręb [...], gmina [...] — [....]". Organ ustalił, że planowana inwestycja składa się z zespołu paneli fotowoltaicznych usytuowanych w rzędach o łącznej mocy do 1 MW. Panele usytuowane zostaną na elementach montażowych stalowych, zimno giętych wbijanych w grunt. Rama stalowa, stanowiąca oparcie paneli usytuowani zostanie pod kątem 15-45° w stosunku do poziomu gruntu. W skład instalacji wchodzą falowniki, instalacja stało-prądowa DC, trójfazowe instalacje zmiennoprądowe łączące falowniki z kontenerową stacją transformatorową. Kolejnym elementem inwestycji są przyłącza kablowe. Miejsce postojowe usytuowane jest bezpośrednio za bramą wjazdową. Teren inwestycji zostanie ogrodzony. Zdaniem Organu, w sprawie nie został spełniony jeden z warunków wymaganych przez art. 61 ust.1 u.p.z.p., a mianowicie określony w pkt 1 warunek tzw. dobrego sąsiedztwa. Burmistrz zaznaczył, że wprawdzie w świetle art. 61 ust. 3 u.p.z.p. wymóg powyższy nie ma zastosowania m. in. do instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, jednak powyższego wyjątku nie należy odczytywać bez powiązania z innymi regulacjami. Uwzględniając więc brzmienie art. 10 ust. 2a i art. 15 ust. 3 pkt 3a u.p.z.p. należy, zdaniem Burmistrza, przyjąć, że wolą ustawodawcy jest aby inwestycje, w ramach których planuje się rozmieszczenie urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 500 kW, były realizowane przede wszystkim na podstawie ustaleń planu miejscowego. Nie wyklucza to oczywiście możliwości ubiegania się o decyzję o warunkach zabudowy takiej inwestycji, ale wówczas wymagane jest spełnienie wszystkich wymogów art. 61 ust. 1 u.p.z.p., w tym wynikającego z pkt 1. Burmistrz podkreślił, że w wyznaczonym obszarze analizy w granicach trzykrotnej szerokość frontu terenu wskazanego pod inwestycję na działce nr [...] niewątpliwie brak jest co najmniej jednej działki sąsiedniej, dostępnej z tej samej drogi publicznej, która jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji dla planowanego obiektu. Sąsiedztwo planowanego do zabudowy terenu, stanowią tereny otwarte przeznaczone pod działalność rolniczą, działki zainwestowane - budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, park z zabytkowym dworem w [...] - objęty ochroną konserwatorską. Zwiększenie obszaru analizy, w ocenie Organu, jest w tym przypadku nieuzasadnione, bowiem planowana zabudowa nie stanowiłaby jednej zwartej jednostki urbanistycznej na wskazanym terenie, a jej realizacja nie służyłaby ustawowemu wymogowi zachowania ładu przestrzennego w gminie.
