Postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Sz 3/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska /spr./ Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Wojciechowska Sędzia NSA Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym wniosków E. W. o wyłączenie sędziów WSA w Szczecinie Marzeny Iwankiewicz i Patrycji Joanny Suwaj i asesora WSA w Szczecinie Krzysztofa Szydłowskiego od rozpoznania sprawy ze skargi E. W. na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w [...] z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala wnioski.
Uzasadnienie
E. W., dalej również jako "skarżąca", reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, wystąpiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ze skargą na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli, z dnia 9 marca 2022 r., znak [...], domagając się jego uchylenia oraz wstrzymania jego wykonania.
Postanowieniem z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Sz 383/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie orzekł o odrzuceniu skargi i zwrocie kwoty [...]zł tytułem uiszczonego wpisu uznając, że sprawa objęta skargą nie należy do kognicji sądów administracyjnych.
Na skutek wywiedzionej od postanowienia WSA w Szczecinie skargi kasacyjnej, Naczelny Sąd Administracyjny, postanowieniem z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. akt III OSK 2604/22, uchylił zaskarżone postanowienie i odmówił wstrzymania jego wykonania.
Naczelny Sąd Administracyjny, uznając, że postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej, wywołane zażaleniem, o którym mowa w art. 48 ust. 2 ustawy o NIK ma charakter "sprawy" w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, stwierdził, że taka interpretacja art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 – j.t.), dalej jako "p.p.s.a.", która wyłącza kontrolę rozstrzygnięć organów NIK w omawianym zakresie, sprawowaną przez niezależny sąd administracyjny, podważa konstytucyjne prawo do sądu i jest sprzeczna z konstytucyjnym zakazem zamykania drogi sądowej.
