Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2023 r., sygn. VII SA/Wa 147/23
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Gierak – Podsiadły (spr.), Sędziowie: sędzia WSA Tomasz Janeczko, asesor WSA Elżbieta Granatowska, , Protokolant: referent Tomasz Bilewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi J. M. na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 16 listopada 2022 r., znak: DLI-I.7621.22.2022.JG.5 w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi J.M. ("skarżący") jest decyzja Ministra Rozwoju i Technologii ("Minister") znak: DLI-I.7621.22.2022.JG.5 z 16 listopada 2022 r., wydana w sprawie dotyczącej inwestycji drogowej w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 17 lutego 2022 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ("inwestor"), reprezentowany przez pełnomocnika – A.G., złożył do Wojewody Śląskiego ("Wojewoda") wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: "Rozbudowa drogi krajowej nr [...]". Wniosek został uzupełniony i skorygowany pismami z 18 marca 2022 r., 23 maja 2022 r., 13 czerwca 2022 r. i 27 czerwca 2022 r.
Po rozpoznaniu powyższego wniosku Wojewoda decyzją nr 12/2022 z 30 czerwca 2022 r., na podstawie art. 11a ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 176; "specustawa drogowa") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.; "k.p.a.") zezwolił Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad na realizację inwestycji drogowej pn. "Rozbudowa drogi krajowej nr [...]"; decyzji tej nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu tego orzeczenia Wojewoda podał, że organ w toku postępowania administracyjnego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dokonuje sprawdzenia czy wniosek spełnia przewidziane prawem wymagania oraz czy dotyczy inwestycji o charakterze drogi publicznej, a także czy projekt budowlany jest zgodny z przepisami prawa i zawiera wymagane prawem opinie i uzgodnienia oraz oświadczenia projektantów. Spełnienie przez wnioskodawcę warunków określonych w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych obliguje organ do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ponieważ organ dokonuje jedynie oceny prawnej dopuszczalności inwestycji będąc związany wnioskiem inwestora. Nie jest natomiast uprawniony do badania wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod kątem celowości i racjonalności przyjętych rozwiązań projektowych oraz ingerowania w przebieg trasy i rozwiązania projektowe inwestycji. Inwestor dokonuje wyboru w zakresie lokalizacji inwestycji drogowej, jak również w zakresie rozwiązań techniczno-wykonawczych przed złożeniem wniosku. Organ wydający decyzję nie jest uprawniony do zmiany wariantu przebiegu trasy, o ile inwestor uzyskał wszelkie opinie i uzgodnienia wymagane przepisami prawa. Co więcej organ nie jest uprawniony do badania zgodności projektu architektoniczno-budowlanego w zakresie materialnym z przepisami techniczno-budowlanymi, a jedynie w zakresie zgodności projektu zagospodarowania terenu z przepisami.
