Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2023 r., sygn. I SA/Bd 118/23
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Wójcik Sędziowie Sędzia WSA Leszek Kleczkowski Asesor WSA Joanna Ziołek (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 16 maja 2023 r. sprawy ze skargi C. N. i B. "Ż." sp. z o.o. w Ł. na czynność Zarządu Powiatu Inowrocławskiego w przedmiocie błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] lutego 2023 r. [...] (skarżąca) wniosła skargę do tut. Sądu na czynność dokonaną przez Zarząd Powiatu [...] w postaci błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej przysługującej na słuchaczy Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych [...] w 2023 r. Zdaniem skarżącej, poprzez dokonaną czynność doszło do naruszenia:
1. art. w zw. 26 § 2 w zw. z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r.
o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2022, poz. 2082; dalej "u.f.z.o.") w zw. z art. 1 ust. 1 , 3, 4, 9, 10, 11, 14, art. 10, art. 11 art. I art. 170 §1 ustawy z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021, poz. 1082; dalej "u.p.o.") poprzez ustalenie miesięcznej stawki dotacji na 1 słuchacza w kwocie 2,74 zł, co stanowi jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej szkoły, która nie może prowadzić działalności gospodarczej, a w konsekwencji pozyskiwać środków na kredytowanie działalności szkoły,
2. art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczpospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.
z 1997 Nr 78, poz. 483; dalej "Konstytucja") poprzez ustalenie stawki dotacji w kwocie, która nie pozwala na prowadzenie kształcenia, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia prawa obywateli do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.
Uzasadniając skargę skarżąca podniosła, że w dniu [...] stycznia 2023 r. organ dotujący przekazał na jej rachunek bankowy dotację oświatową za styczeń 2023, na podstawie której ustaliła, iż stawka dotacji na słuchacza Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych wynosi poniżej 3 zł, natomiast dotacja w 2022 r. kształtowała się na poziomie około 60 zł miesięcznie. Strona stwierdziła, że kwota dotacji oświatowej na ucznia w 2023 r. nie pokrywa nawet 1 godziny pracy nauczyciela, a liczba przedmiotów nauczanych w szkole oznacza konieczność zatrudnienia większej liczby nauczycieli aniżeli tylko jednego. Skarżąca zauważyła, że wysokość wynagrodzenia nauczyciela zatrudnianego w szkole musi uwzględniać kwalifikacje nauczyciela, w szczególności staż pracy i stopień awansu zawodowego, a w konsekwencji wymagania rynkowe powodują często konieczność zastosowania wyższych stawek aniżeli minimalne wynagrodzenie za pracę. Dodatkowo szkoły muszą ponosić koszty energii elektrycznej i ogrzewania, które w ostatnim czasie nieustannie rosną. Strona podniosła, że zajęcia w szkołach prowadzone musza być
