Wyrok WSA w Kielcach z dnia 16 maja 2023 r., sygn. II SA/Ke 236/23
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Katarzyna Tuz-Stando po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2023 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty z dnia [...] lutego 2023 r. [...] w przedmiocie wykreślenia z ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez gminę I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję organu I instancji; II. zasądza od Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty na rzecz A. M. kwotę 817 (osiemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Świętokrzyski Kurator Oświaty decyzją z 15 lutego 2023 r., [...], po rozpatrzeniu odwołania A. M. od decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój z 30 listopada 2022 r. wykreślającej z ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Gminę Busko-Zdrój Przedszkole Niepubliczne "[...]" w B. z siedzibą os. gen. W. S. 9, [...] wpisane pod pozycją [...] do powyższej ewidencji 1 września 2021 r. (zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z 1 września 2021 r.), na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z pkt 2 w zw. z art. 169 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze. zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 107 § 1 i § 3 kpa, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu Kurator wskazał, że 7 lipca 2021 r. A. M., organ prowadzący Przedszkole Niepubliczne "[...]" w B. Z. dalej określane także jako: "przedszkole", złożyła do Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój, dalej przywoływanego również jako: "Burmistrz", wniosek o dokonanie zmiany wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych polegającej na zmianie siedziby przedszkola. Burmistrz dokonał wpisu przedszkola do ewidencji i powołując się na art. 168 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), 1 września 2021 r. wydał stronie zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przedszkola o nazwie Przedszkole Niepubliczne "[...]", z datą rozpoczęcia działalności 1 września 2021 r. Z powyższym nie zgodziła się strona, która złożyła ponaglenie, w związku z niezałatwieniem przez Burmistrza w ustawowym terminie wniosku z 7 lipca 2021 r. W ponagleniu tym oraz w późniejszym pisemnym stanowisku strona stwierdziła m.in., że dąży do tego, aby wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przedszkola był zgodny z rzeczywistością tj. aby data rozpoczęcia działalności przedszkola była wpisana na dzień 1 września 1998 r. zgodnie z zaświadczeniem z 1 czerwca 1998 r. Wskazała również, że Burmistrz nie dokonał zmiany wpisu do ewidencji szkół i placówek zgodnie z wnioskiem, lecz zarejestrował Przedszkole Niepubliczne "[...]" jako nową placówkę rozpoczynającą działalność 1 września 2021 r. Świętokrzyski Kurator Oświaty postanowieniem z 1 czerwca 2022 r. uznał, że Burmistrz rozpoznając wniosek z 7 lipca 2021 r. dopuścił się bezczynności i wyznaczył termin rozpoznania wniosku do 30 czerwca 2022 r. W uzasadnieniu podał, że organ rozpatrujący zgłoszenie zobowiązany był do stwierdzenia, czy wpis zmiany do ewidencji jest możliwy czy też nie i czy mógł dokonać zmiany we wpisie bądź odmówić jej dokonania. Burmistrz decyzją z 30 czerwca 2022 r. odmówił dokonania zmiany wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Burmistrza poprzez zmianę siedziby przedszkola. Decyzja ta nie została zaskarżona.
