Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 maja 2023 r., sygn. II SA/Sz 997/22
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 maja 2023 r. sprawy ze skargi E. O. na decyzję Wojewody Z. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia, w wyniku wznowienia postępowania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] października 2021 r. nr [...] Starosta M. zatwierdził projekt budowlany i udzielił inwestorowi - P. Spółka z o.o. z siedzibą w W. pozwolenia na budowę wieży telekomunikacyjnej typu BOT-H1/54 (skróconej o 4,5 m BOT- Hl/49,5) z instalacją radiokomunikacyjną do obsługi telekomunikacji publicznej wraz z zewnętrzną linią zasilającą elektroenergetyczną oraz elementami zagospodarowania terenu, w miejscowości B., gmina B., na działce oznaczonej geodezyjnie nr [...] (obręb [...] B.). Decyzja stała się ostateczna.
W dniu 5 kwietnia 2022 r. do starostwa wpłynęły wnioski złożone przez: E. S., R. i B. S., J. D., K. i B. H., A. B., A. i J. U., B. i J. K., H. S., P. i A. G., D. i S. K., E. O., M. P., R. H., M. K., M. i W. K., M. K. oraz A. K. o wznowienie postępowania zakończonego ww. decyzją ze wskazaniem, że jako strony bez własnej winy nie brały w nim udziału.
Starosta po wznowieniu postępowania, decyzją z dnia [...] lipca 2022 r. nr [...], na podstawie art. 150 i art. 151 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz.735 ze zm.- dalej jako "K.p.a."), odmówił uchylenia decyzji z dnia [...] października 2021 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę wieży telekomunikacyjnej z instalacją radiokomunikacyjną na działce oznaczonej geodezyjnie nr [...] ,obręb [...] B..
W uzasadnieniu organ wskazał, że przedmiotowa inwestycja spełnia wszystkie wymogi ustawy Prawo budowlane oraz zgodna jest z treścią decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Według ustaleń organu obszar oddziaływania zamyka się w granicach działek nr [...] i [...], a wnioskodawcy nie wykazali, aby inwestycja ograniczała lub utrudniała sposób zagospodarowania i korzystania z nieruchomości stanowiących ich przedmiot własności. Obiekt nie emituje zanieczyszczeń gazowych, pyłowych i płynnych, hałasu ani wibracji. Nie wytwarza również żadnych zapachów ani odpadów. Inwestycja nie pozbawia dostępu do światła dziennego dla pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi, zaś promieniowanie elektromagnetyczne wytwarzane przez projektowane instalacje nie ogranicza użytkowania działek sąsiednich. Zgodnie z załączoną do projektu dokumentacją techniczną, minimalnie ponadnormatywne oddziaływanie inwestycji występuje jedynie w miejscach niedostępnych dla ludności. Promieniowanie w odległości 15,4 m od stacji przy maksymalnym i minimalnym pochyleniu anten sektorowych występuje na wysokości min 44,4 m n.p.t. Anteny nie będą oddziaływały na ludzi i na środowisko. W związku z tym nie zachodzi przesłanka uznania wnioskodawców za stronę postępowania administracyjnego.
