Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 maja 2023 r., sygn. VII SA/Wa 524/23
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Rowiński (spr.), , Sędzia WSA Tomasz Janeczko, Asesor WSA Aneta Żak, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 maja 2023 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na postanowienie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 30 grudnia 2022 r. znak DOP-WUMP.481.149.2022.5.WP w przedmiocie uzgodnienia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 30 grudnia 2022 r., znak: DOP-WUPM.481.149.2022.5.WP, (dalej "postanowienie z 30 grudnia 2022r.") Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (dalej "Prezes UTK") odmówił uzgodnienia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy N. dla części miejscowości P. - etap A, w odniesieniu do obszarów przyległych do linii kolejowych: nr [...] - granica państwa, nr [...], nr [...] i nr [...], które zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 552 z późn. zm.), mają charakter linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Postanowienie zostało wydane w następującym stanie sprawy.
Wnioskiem z 15 grudnia 2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy N. wystąpił ponownie do Prezesa UTK o uzgodnienie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy N. dla części miejscowości P. — etap A. W przedmiotowym wniosku Burmistrz wskazał, że wprowadzone do projektu zmiany są odpowiedzią na część z uwag wskazanych przez Prezesa UTK w postanowieniu z 12 września 2022 r., sygnatura: DOP-WPGP.481.733.2022.3.WP odmawiającym uzgodnienia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy N. dla części miejscowości P. - etap A. Poinformował również, że korekty projektu dotyczą także nieznacznych zmian przeznaczenia terenów w sąsiedztwie obszaru kolejowego, wynikających z rozpatrzenia uwag złożonych w trakcie wyłożenia do publicznego wglądu. We wniosku Burmistrz poinformował, że w myśl art. 15 ust. 3 pkt 4b ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 503, z późn. zm., zwanej dalej "u.p.z.p.") w planie miejscowym określa się w zależności od potrzeb granice terenów inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, umieszczonych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w ostatecznych decyzjach o lokalizacji drogi publicznej, linii kolejowej, linii tramwajowej, lotniska użytku publicznego, sieci przesyłowej, budowli przeciwpowodziowej, sieci szerokopasmowej, inwestycji w zakresie terminalu, inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedsięwzięcia Euro 2012 lub decyzji lokalizacyjnych wydanych przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów w związku z realizacją inwestycji w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa. Przepis ten wymienia elementy treści planu miejscowego, które określa się "w zależności od potrzeb". Gdy więc organy gminy w toku procedury planistycznej stwierdzają potrzebę uregulowania któregoś z zagadnień wymienionych w powołanym przepisie, wówczas aktualizują same dla siebie obowiązek określenia tych treści w planie miejscowym. Granice planowanych inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, w tym linii kolejowych, są umieszczane w planie miejscowym, jako ustalenie fakultatywne, w oparciu o ustalenia ostatecznych decyzji o lokalizacji linii kolejowej. Dla terenów wskazanych w planie miejscowym nie wydano decyzji lokalizacyjnej.
