Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 maja 2023 r., sygn. IV SA/Wr 614/22
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Sędziowie: Asesor WSA Marta Pająkiewicz-Kremis (sprawozdawca), Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski, Protokolant: Referent Przemysław Pawłowski, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 5 maja 2023 r. sprawy ze skargi J. W. na decyzję Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu z dnia 12 sierpnia 2022 r. nr HK.906.1.3.2022.MOM w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za niezastosowanie się do ograniczeń w stanie epidemii I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu na rzecz skarżącej J. W. kwotę 2.217 (słownie: dwa tysiące dwieście siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi J. W. (dalej: strona, skarżąca) jest decyzja Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu (dalej: DPWIS) z dnia 12 sierpnia 2022 r. (nr HK.906.1.3.2022.MOM), wydana po rozpatrzeniu odwołania skarżącej od decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłodzku (dalej: PPIS) z dnia 24 czerwca 2022 r. (nr 1035/2022), nakładającej na stronę karę pieniężną w kwocie 10.000 zł za zorganizowanie w dniu 3 maja 2021 r. spotkania prywatnego, co zostało uznane za delikt administracyjny w rozumieniu § 26 ust. 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2021 r. poz. 512 ze zm.).
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 3 maja 2021 r., upoważnieni pracownicy PPIS w Kłodzku, wraz z funkcjonariuszami Policji przeprowadzili kontrolę obiektu P., zlokalizowanego w K., którego właścicielem jest J. W. Zakres kontroli dotyczył przestrzegania zakazów i nakazów w czasie ogłoszenia stanu epidemii, wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Podczas wykonywania czynności kontrolnych stwierdzono, że obiekt jest otwarty i przebywa w nim dodatkowo 6 osób. Zaistniały stan faktyczny zakwalifikowano jako udostępnienie obiektu osobom nieuprawnionym do korzystania z usług hotelarskich, co stanowiło naruszenie przepisów § 9 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
