Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Go 209/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Asesor WSA Kamila Karwatowicz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 7 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi B.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją nr [...] z dnia [...] listopada 2022 r. Wójt Gminy odmówił przyznania B.K. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na sprawowanie opieki nad matką – S.L.. W podstawie prawnej decyzji organ I instancji powołał się na art. 17 ust. 1b pkt 1 i 2, art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. oświadczeniach rodzinnych (tekst jednolity Dz.U. z 2022 poz. 615 ze zm., dalej jak – u.ś.r.), art. 104, art. 130 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 2000), § 2 Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawie o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych (Dz. U. poz. 1466), art.6 ust. 2a, art. 18 ust. 5a, ust. 9, art. 22 ust. I pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r., poz. 423 ze zm.) i art.66 ust. 1 pkt 28a, art. 73 ust. 10, art.75 ust. 11, art. 79 ,art. 81 ust. 8 pkt 9b, art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r., poz. 1285 ze zm.).
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że w dniu 28 kwietnia 2022 r. B.K. złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad matką – S.L.. Decyzją nr [...] z dnia [...] lipca 2014 nr [...], w związku z opieką nad matką – S.L., stronie zostało przyznane świadczenie w postaci zasiłku dla opiekuna. Na wezwanie organu w sprawie rezygnacji z powyższego świadczenia w dniu [...] września 2022 r. strona oświadczyła, że rezygnacja z zasiłku dla opiekuna została zawarta we wniosku z dnia [...] kwietnia 2022 r. Następnie organ wskazał, że decyzją z dnia [...] października 2022 r. organ I instancji, na wniosek strony, uchylił zasiłek dla opiekuna od maja 2022 r. Strona dostarczyła akt zgonu nr [...] z dnia [...] lipca 2022 r. potwierdzający śmierć S.L. w dniu [...] lipca 2022 r. Organ wskazał, że zgodnie z oświadczeniem strony złożonym w dnia 9 maja 2022 r. pod rygorem odpowiedzialności karnej, strona nie podejmuje zatrudnienia z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką. Osoba wymagająca opieki – S.L. jest wdową. Do wniosku strona załączyła orzeczenie o stopniu niepełnosprawności matki. Zgodnie z orzeczeniem Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności nr [...] z dnia [...] czerwca 2015 r. S.L. ur. [...].11.1930 r. została zaliczona do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, wydanym na stałe, przy czym niepełnosprawność istnieje od 85. roku życia. Organ I instancji wyjaśnił, że strona jako córka osoby wymagającej opieki w myśl przepisów Kodeku rodzinnego i opiekuńczego jest osobą zobowiązaną do alimentacji. Według ustaleń organu strona nie podejmuje zatrudnienia i innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania stałej opieki w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji niepełnosprawnej matki. Strona nie legitymuje się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Z wywiadu środowiskowego wynika, że czynności, jakie wykonuje strona przy matce wymagają całodobowej pielęgnacji i opieki nad osobą niepełnosprawną. S.L. ze względu na swoją niepełnosprawność ma ograniczoną możliwość poruszania się samodzielnie po mieszkaniu, ma trudności z wykonywaniem większości czynności codziennych, zatem jest osobą wymagającą całodobowej opieki. W związku z tym organ I instancji uznał, że Strona nie podejmuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na sprawowanie opieki nad niepełnosprawną matką.
