Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 sierpnia 2023 r., sygn. II SAB/Ol 79/23
Dostęp do informacji publicznej; Policja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi F. S. na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie w udostępnieniu informacji publicznej 1) zobowiązuje Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie do rozpoznania pkt. 2 i pkt. 3 wniosku skarżącego z dnia [...] - w terminie 14 dni; 2) stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3) zasądza od Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie na rzecz skarżącego kwotę 100 zł (sto złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 29 kwietnia 2023 r. F. S. (dalej jako: "skarżący") wywiódł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, za pośrednictwem organu, skargę na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie (dalej jako: "organ") w udostępnieniu informacji publicznej. Wskazał, że 5 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej zwróciła się do organu o udostępnienie informacji na temat: 1. liczby kart weryfikacji zagrożeń zgromadzonych lub utworzonych przez Policję w związku z zagrożeniami o kategorii "nieprawidłowe parkowanie" nałożonymi do 5 kwietnia 2023 r. przez użytkowników Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa przy ul. Artyleryjskiej w Olsztynie; 2. skanów lub elektronicznych kopii ww. kart weryfikacji zagrożeń oraz 3. informacji o działaniach podjętych przez Policję w związku z ww. zagrożeniami. Podał, że 11 kwietnia otrzymał odpowiedź organu, w której udostępniono informacje o ilości wnioskowanych kart. Organ podał, że nie może udostępnić kart weryfikacji, ponieważ są dokumentami wewnętrznymi, zaś informacja o podjętych działaniach Policji nie stanowi informacji publicznej, ponieważ są to działania mające charakter poleceń służbowych. Skarżący nie zgodził się z odmową. Podniósł, że wnioskowane informacje stanowią przedmiot konstytucyjnego uprawnienia do informacji publicznej (art. 61 ust. 1 Konstytucji RP), bowiem stanowią informacje o działalności Policji w zakresie, w jakim wykonuje zadania władzy publicznej i dysponuje majątkiem Skarbu Państwa. Wskazał, że z powodu nieudostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem organ pozostaje w bezczynności. Zauważył, że Konstytucja RP i ustawa o dostępie do informacji publicznej nie znają pojęcia dokumentu "wewnętrznego".
