Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Ol 191/23
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska asesor WSA Anna Janowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 17 sierpnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. na decyzję Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 14 marca 2023 r., nr 12/p/2022/2023 w przedmiocie zwrotu środków na realizację projektu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 22 listopada 2022 r. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (dalej jako: "IZ", "organ I instancji") pełniący zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2020 r. poz. 818, ze zm.), dalej jako: "ustawa wdrożeniowa" funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2014-2020 zobowiązał A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. (dalej jako: "strona", "beneficjent", "skarżąca") do zwrotu środków w kwocie 502.400,00 zł wraz z należnymi odsetkami, określonymi jak dla zaległości podatkowych przeznaczonych na projekt pn.: "[...]" (dalej jako: "projekt") realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu z 10 grudnia 2020 r. (dalej jako: "umowa o dofinansowanie") zawartej pomiędzy beneficjentem a W. S.A. w O. (dalej jako: "IP").
Wymieniona na wstępie decyzja wydana została wskutek przeprowadzonego przez IZ z urzędu postępowania administracyjnego, z powodu nieprawidłowości zidentyfikowanej przez IP podczas przeprowadzonej 21 grudnia 2021 r. kontroli na dokumentach w zakresie postępowania dotyczącego zakupu sprzętu niezbędnego do świadczenia usług dotyczących projektowania i wykonawstwa ogrodów oraz małej architektury ogrodowej (zapytanie ofertowe z 19 kwietnia 2021 r.) w związku z weryfikacją wniosku beneficjenta o płatność pośrednią. Podczas kontroli stwierdzono, że beneficjent w sposób nieprawidłowy dokonał wyboru wykonawcy zamówienia w odniesieniu do części nr 1, udzielając zamówienia wykonawcy, który nie spełniał postawionego przez beneficjenta warunków udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej. Tym samym w ocenie IZ beneficjent dopuścił się istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia i naruszył sekcję 6.5 pkt 7 lit. a Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 z 21 grudnia 2020 r. (obowiązujących w dniu wszczęcia postępowania o zamówienie, tj. 19 kwietnia 2021 r. - w brzmieniu w wersji od 1 stycznia 2021 r. do 15 czerwca 2021 r.), dalej jako: "Wytyczne kwalifikowalności", a także §15 ust. 1 umowy o dofinansowanie. Powyższe zaś doprowadziło do wypełnienia dyspozycji normy określonej w art. 207 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, ze zm.), dalej jako: "u.f.p.".
