Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Sz 476/23
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi S. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie dodatku dla podmiotów wrażliwych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy W. z dnia [...] nr [...] DPW, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej S. K. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 23 września 2022 r. do Wójta Gminy W. wpłynęła deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw Szkoły Podstawowej w K. .
W dniu 5 października 2022 r. do Wójta Gminy W. wpłynął wniosek Szkoły Podstawowej w K. (dalej "skarżąca") o wypłatę dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła. Do wniosku dołączono kopie faktur zakupu węgla, gdzie jako nabywcę wskazano Gminę W. , a jako odbiorcę - skarżącą.
Organ I instancji wydał w dniu [...] r. decyzję nr [...] DPW na podstawie art. 26 ust. 20 i ust. 13 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1967; dalej "u.s.r.r.p.") w zw. z art. 104 § 1, art. 107 § 7 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2022 r. poz. 2000 ze zm.; dalej "K.p.a."), w której odmówił skarżącej przyznania dodatku dla podmiotów wrażliwych.
Organ I instancji przedstawił stan faktyczny w sprawie i przytoczył treść art. 26 ust. 1 i pkt 1 i 2, art. 26 ust. 13 u.s.r.r.p. Organ I instancji wskazał, że w pierwszej kolejności ustala się kiedy uruchomione zostało źródło ciepła, biorąc pod uwagę wyłącznie deklarację w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ciepła do centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej "CEEB"), o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438), które zostały złożone przed dniem wejścia w życie przepisów u.s.r.r.p. Przepisy u.s.r.r.p. weszły w życie z dniem 20 września 2022 r. Organ I instancji podał, że źródło ciepła w budynku, którym zarządza skarżąca zostało uruchomione przed 30 czerwca 2022 r., zaś deklaracja CEEB została złożona przez skarżącą w dniu 23 września 2022 r. Z powyższego wynikało, że deklaracja CEEB został złożona po dniu wejścia w życie przepisów u.s.r.r.p., więc nie mogła być uwzględniona przez organ.
