Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. III SA/Po 481/23
Oświata
Dnia 8 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Paluszyńska (sprawozdawca) Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Mirella Ławniczak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 listopada 2023 roku sprawy ze skargi Centrum [...] Sp. z o.o. z siedzibą w Ł. na czynność Prezydenta Miasta z dnia 30 maja 2023 r. w przedmiocie wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z 29 czerwca 2023 r. Centrum Sp. z o.o. w Ł. (dalej także jako spółka, skarżąca), zastępowana przez zawodowego pełnomocnika, złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na czynność Prezydenta Miasta w postaci wypłaty zaniżonej kwoty dotacji oświatowej za miesiąc maj 2023 r. dla: 1) Szkoły Policealnej [...] w L. na kwotę [...]zł; 2. Szkoły Policealnej [...] w L. na kwotę [...]zł; 3) Szkoły Policealnej [...] w L. na kwotę [...]zł.
Pełnomocnik zarzucił naruszenie art. 34 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17 zwanej dalej u.f.z.o.) poprzez nieprzekazanie w miesiącu maju 2023 r. dotacji w pełnej wysokości, tj. wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na ilość słuchaczy wskazanych przez szkoły, w terminie do 31 maja 2023 r. na rachunki bankowe szkół, podczas gdy zostały spełnione wymagane przepisami prawa przesłanki do otrzymania dotacji, a tym samym brak było podstaw do zaniżenia kwoty jej wypłacenia. Pełnomocnik wniósł o stwierdzenie bezskuteczności wypłaty zaniżonej dotacji oświatowej w miesiącu maju 2023 r. oraz uznanie obowiązku wypłaty przez organ na rzecz skarżącej dotacji we właściwej kwocie, a także zasądzenie kosztów postępowania sądowego wedle norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa procesowego w sprawie.
Uzasadniając skargę pełnomocnik zaznaczył problematykę związaną z kognicją sądów administracyjnych w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 47 u.f.z.o. do kognicji sądów administracyjnych należą wszystkie czynności podejmowane przez organ dotujący dotyczące ustalenia wysokości lub przekazania dotacji i stanowią czynność z zakresu administracji publicznej podlegającą kognicji sądów administracyjnych. Sądy administracyjne odrzucają jednak skargi na czynność wypłaty zaniżonej dotacji przyjmując, iż czynność polegająca na samej wypłacie środków pieniężnych z tytułu dotacji, czyli jedynie czynność techniczna, polegająca na przelaniu środków pieniężnych na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego szkołę, nie podlega kognicji sądów administracyjnych (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 lutego 2014 r. II GSK 304/14; wyrok NSA z 13 grudnia 2019 r. I GSK 2128/19; postanowienie NSA z 30 stycznia 2020 r. I GSK 32/20). Właściwą zaś drogą dochodzenia roszczenia związanego z wypłatą dotacji, będącego w istocie roszczeniem o zapłatę, jest droga postępowania cywilnego, przed sądem powszechnym (postanowienie WSA z 30 stycznia 2019 r. I SA/Bk 2/19, CBOSA).
