Prawo oświatowe. Rozdział 7. Kształcenie osób przybywających z zagranicy
Wprowadzenie i organizacja oddziału przygotowawczego (art. 165 ust. 11-14 i ust. 16 Prawa oświatowego)
W ostatnich latach w polskim systemie oświaty stale wzrasta liczba dzieci z rodzin migranckich, które mają trudności w komunikacji wynikające z nieznajomości lub słabej znajomości języka polskiego lub mających trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą. Dotyczy to zarówno dzieci cudzoziemców, którzy np. jako przedsiębiorcy prowadzą w Polsce działalność gospodarczą, przybyli jako pracownicy migrujący, jak i dzieci osób, które ubiegają się lub uzyskały w Polsce ochronę międzynarodową, czy też dzieci repatriantów, a także dzieci obywateli polskich powracających z zagranicy. Dotychczasowe rozwiązania, takie jak możliwość korzystania w szkole z dodatkowych zajęć z języka polskiego czy zajęć wyrównawczych z danych przedmiotów nauczania, są w obecnej sytuacji niewystarczające. Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może rozważyć utworzenie oddziału przygotowawczego jako nowej formy organizacyjnej utworzonej w celu efektywnego reagowania na potrzeby ucznia przybywającego z zagranicy oraz umożliwienia mu szybkiego włączenia do regularnej nauki szkolnej wraz z uczniami polskimi.
