Finansowanie zadań gminy w zakresie organizowania dowozu uczniów do szkół i przedszkoli
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynęło pismo z prośbą o zajęcie stanowiska odnośnie do problematyki związanej z finansowaniem zadań wykonywanych przez gminę w zakresie organizowania dowozu uczniów do szkół i przedszkoli.
: Odnosząc się jedynie ogólnie do poruszonej w piśmie problematyki, należy wskazać, że w przepisach art. 32 i art. 39 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 900) ustawodawca zawarł regulacje prawne związane z organizacją transportu do przedszkoli oraz szkół. Przepisy ujęte w tych artykułach przewidują obowiązek po stronie gminy – w określonych ustawowo przypadkach – zapewnienia uczniowi bezpłatnego transportu i opieki do przedszkola i szkoły. Mając na uwadze uprawnienia gminy wynikające z ww. ustawy oraz z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn.zm.), należy uznać, że w przypadkach innych niż te, które zostały określone (w ww. regulacjach ustawy – Prawo oświatowe), gmina może zapewnić bezpłatny transport do przedszkola i szkoły, m.in. poprzez zakup biletów jednorazowych lub miesięcznych. W odniesieniu do przedszkoli ustawodawca wprost o tym postanowił w treści art. 32 ust. 7, z którego wynika, że gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku. W sposób analogiczny należy ocenić uprawnienie gminy do zorganizowania bezpłatnego transportu w odniesieniu do przewozu uczniów do szkół podstawowych. Założenie powyższe ma potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, czego przykładem może być stanowisko zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 25 sierpnia 2015 r. (sygn. akt I SA/Rz 699/15), który nadal zachowuje aktualność. W podanym orzeczeniu m.in. stwierdzono, że:
