DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1486
z dnia 22 lipca 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1789 w odniesieniu do tymczasowego wyłączenia ofert dostaw wodoru pochodzących z Federacji Rosyjskiej lub Białorusi z systemu zbierania za pośrednictwem mechanizmu wspierania rozwoju rynku wodoru
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1789 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 i (UE) 2022/869 oraz decyzji (UE) 2017/684, a także uchylenia rozporządzenia (WE) nr 715/2009 (1), w szczególności jego art. 54 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W celu wsparcia rozwoju rynku wodoru Komisja ustanowiła mechanizm wsparcia wodoru („mechanizm”), o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) 2024/1789 i który ma być wdrożony w ramach działań Europejskiego Banku Wodoru (2). Mechanizm ten uruchomiono w lipcu 2025 r. Ma on na celu zwiększenie przejrzystości popytu na wodór, jego podaży, przepływów i cen, ma też odgrywać rolę koordynacyjną, łącząc i przetwarzając informacje na temat popytu i podaży oraz zapewniając dostęp do tych informacji w odniesieniu do wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz jego odnawialnych i niskoemisyjnych pochodnych, przekazywanych przez odbiorców mających siedzibę w Unii i w Umawiających się Stronach Wspólnoty Energetycznej oraz przez dostawców krajowych i międzynarodowych. Mechanizm wsparcia wodoru będzie wdrażany i będzie funkcjonował zgodnie z unijnymi regułami konkurencji, w szczególności z art. 101 i 102 TFUE. |
| (2) | Dostawa wodoru oznacza sprzedaż, w tym również odsprzedaż, wodoru, w tym w postaci ciekłych organicznych nośników wodoru lub ciekłego wodoru i pochodnych wodoru, w tym amoniaku lub metanolu, odbiorcom (3). |
| (3) | Rosja i Białoruś produkują znaczne ilości wodoru opartego na paliwach kopalnych i jego pochodnych (takich jak amoniak). Ponadto istnieją możliwości sprzedaży i dostaw pochodzących z Rosji i Białorusi dużych ilości wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz jego odnawialnych i niskoemisyjnych pochodnych. Nie wyklucza się, że niektóre z tych ilości wodoru i pochodnych wodoru zostaną wyeksportowane, w tym również do Unii. |
| (4) | Doświadczenia związane z dostawami energii z Rosji i Białorusi pokazały, że Rosja wykorzystywała zależność Unii od eksportu rosyjskiej energii do Unii w celu wywierania nacisku i manipulowania (4). Rosja systematycznie nadużywała zależności ze szkodą dla gospodarki i bezpieczeństwa gospodarczego Unii oraz wykorzystywała stosunki w zakresie dostaw energii z partnerami w Unii w celu manipulowania rynkami i osłabiania bezpieczeństwa dostaw w Unii (5). |
| (5) | Zachodzi obawa, że Rosja i Białoruś mogłyby próbować nawiązać podobne stosunki gospodarcze i utworzyć podobne zależności w odniesieniu do eksportu wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego oraz jego odnawialnych i niskoemisyjnych pochodnych do Unii, co mogłoby zostać wykorzystane do manipulowania rynkami. |
| (6) | Zezwolenie na oferowanie dostaw pochodzących z Rosji lub Białorusi w ramach mechanizmu mogłoby umożliwić Rosji i Białorusi uzyskanie znaczącej pozycji na rynku unijnym i ułatwić próby manipulowania powstającym rynkiem wodoru. |
| (7) | Ponieważ wodór jest często wykorzystywany przez dużych odbiorców przemysłowych, a rynek wodoru jest znacznie mniej płynny niż rynek gazu ziemnego, ustanowienie nowych zależności od dostaw z Rosji lub Białorusi mogłoby umożliwić tym państwom kontynuowanie ich strategii wobec Unii i zagrożenie bezpieczeństwu dostaw przez manipulowanie rynkami, przerywanie dostaw lub wykorzystywanie innych form traktowania dostaw energii jako broni. |
| (8) | Chociaż ryzyko to występuje nawet w przypadku mniejszych udziałów w ogólnych ilościach, zbieranie rosyjskich i białoruskich ofert dostaw wodoru za pośrednictwem mechanizmu wsparcia rozwoju rynku wodoru mogłoby poważnie zwiększyć rolę i widoczność Rosji i Białorusi na unijnym rynku wodoru. Byłoby to sprzeczne z wysiłkami Unii mającymi na celu stopniowe uniezależnienie się od importu energii z Rosji (6) i uniknięcie tworzenia nowych zależności od dostaw energii z tych państw (7). |
| (9) | W związku z omawianą sytuacją geopolityczną i biorąc pod uwagę ryzyko wynikające z dostaw energii z Rosji i Białorusi, konieczne jest tymczasowe wyłączenie ofert dostaw wodoru pochodzących z Federacji Rosyjskiej lub Białorusi z systemu zbierania za pośrednictwem mechanizmu w celu ochrony podstawowych interesów Unii w zakresie bezpieczeństwa i bezpieczeństwa dostaw. Zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1789 decyzja jest ważna przez okres do jednego roku i może zostać przedłużona w uzasadnionych przypadkach. |
| (10) | Tymczasowe wyłączenie nie będzie nadmiernie zakłócać prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego wodoru i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo dostaw w Unii ani w jakimkolwiek państwie członkowskim, w szczególności ze względu na fakt, że unijny rynek wodoru znajduje się nadal w fazie tworzenia, a dostawy z Rosji i Białorusi są bardzo ograniczone. Poza tym tymczasowe wyłączenie jest zgodne z zasadą solidarności energetycznej (8), ponieważ zostaje wprowadzone w interesie Unii w odniesieniu do mechanizmu, nie wpływając nadmiernie na prawa państw członkowskich i ich podmiotów gospodarczych w zakresie handlu wodorem, w tym wodorem odnawialnym i niskoemisyjnym oraz jego odnawialnymi i niskoemisyjnymi pochodnymi, z państwami trzecimi nieobjętymi dobrowolnym mechanizmem. Ponadto niniejsza decyzja zostaje podjęta zgodnie z prawami i zobowiązaniami Unii lub państw członkowskich w odniesieniu do państw trzecich. |
| (11) | Zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1789 Komisja należycie poinformowała Parlament Europejski i Radę o swojej ocenie i może zaproponować przedłużenie decyzji, w uzasadnionych przypadkach, również w celu dostosowania środka do innych polityk UE, takich jak plan działania RePowerEU (9), którego celem jest dalsze zwiększenie niezależności UE od rosyjskiej energii za pomocą środków wspierających stopniowe wycofywanie importu gazu, energii jądrowej i ropy naftowej w celu zmniejszenia ryzyka wykorzystywania dostaw energii jako broni, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Oferty dostaw wodoru pochodzące z Federacji Rosyjskiej lub Białorusi wyłącza się z systemu zbierania za pośrednictwem mechanizmu wspierania rozwoju rynku wodoru na okres jednego roku.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2024/1789, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1789/oj.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, „Europejski Bank Wodoru”, COM (2023) 156 final z 16.3.2023.
(3) Art. 2 pkt 28 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniającej dyrektywę (UE) 2023/1791 i uchylającej dyrektywę 2009/73/WE (Dz.U. L, 2024/1788, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1788/oj).
(4) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stopniowego odchodzenia od importu gazu ziemnego z Rosji, poprawy monitorowania potencjalnych zależności energetycznych oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2017/1938, COM (2025) 828 final z 17.6.2025.
(5) Zob. szczegółowe informacje na temat historii zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw w Unii przez Rosję w dokumencie roboczym służb Komisji „Ocena wpływu środków służących stopniowemu wycofywaniu importu gazu z Rosji i poprawie monitorowania potencjalnych zależności energetycznych oraz zmieniających rozporządzenie (UE) 2017/1938” z dnia 17 czerwca 2025 r., SWD (2025) 830 final, s. 1.
(6) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, „Plan REPowerEU”, COM (2022) 230 final z 18.5.2022.
(7) Motyw 71 rozporządzenia (UE) 2024/1789.
(8) Wyrok z dnia 15 lipca 2021 r., Niemcy/Polska, C-848/19 P, ECLI:EU:C:2021:598, pkt 71 („Zasada solidarności energetycznej obejmuje spoczywający na Unii i państwach członkowskich ogólny obowiązek uwzględniania interesów wszystkich ewentualnie zainteresowanych podmiotów w ramach wykonywania kompetencji przysługujących im w związku z polityką Unii w dziedzinie energetyki, co oznacza, że powinny one unikać podejmowania środków, które mogłyby naruszać ich interesy w zakresie bezpieczeństwa dostaw, efektywności gospodarczej i politycznej oraz dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia, i to aby zaakceptować ich faktyczną współzależność i solidarność.”).
(9) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, „Plan działania na rzecz zakończenia importu energii z Rosji”, COM (2025) 440 final z 6.5.2025.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
