DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/1458
z dnia 14 lipca 2025 r.
w sprawie zezwolenia na udzielenie Mołdawii wsparcia z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/38 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie ustanowienia środków mających na celu zwiększenie solidarności i zdolności w Unii w zakresie wykrywania cyberzagrożeń i incydentów oraz przygotowywania się i reagowania na takie cyberzagrożenia i incydenty oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie cybersolidarności) (1), w szczególności jego art. 19 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 23 czerwca 2022 r. Rada Europejska przyznała Mołdawii status państwa kandydującego. Decyzję tę podjęto w związku ze spełnieniem przez Mołdawię warunków określonych w opinii Komisji z czerwca 2022 r. w sprawie wniosku Mołdawii o członkostwo. W dniu 14 grudnia 2023 r. Rada Europejska podjęła, w następstwie zalecenia wydanego przez Komisję, decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Mołdawią. |
| (2) | W swoich konkluzjach z dnia 15 grudnia 2022 r. Rada Europejska potwierdziła, że Unia będzie w dalszym ciągu zapewniać wszelkie stosowne wsparcie Mołdawii, ponieważ państwo to zmaga się z wieloaspektowymi skutkami rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. |
| (3) | Incydenty w cyberbezpieczeństwie nadal wywołują skutki gospodarcze i społeczne zarówno w całej Unii, jak i w skali globalnej. Szczególnie szybko cyberzagrożenia ewoluują w niektórych państwach kandydujących do UE, gdzie ewentualne poważne incydenty w cyberbezpieczeństwie lub incydenty w cyberbezpieczeństwie na dużą skalę mogą prowadzić do zakłóceń lub uszkodzeń infrastruktury krytycznej, a także mogą zakłócać prawidłowe funkcjonowanie gospodarki i instytucji lub stwarzać poważne ryzyko dla bezpieczeństwa publicznego i bezpieczeństwa podmiotów i obywateli. Dzieje się tak szczególnie w Mołdawii, gdzie Rosja prowadzi kampanie hybrydowe i dokonuje cyberataków, które są ukierunkowane na infrastrukturę krytyczną, procesy demokratyczne i infrastrukturę wyborczą. |
| (4) | Biorąc pod uwagę nieprzewidywalny charakter cyberataków, fakt, że często nie są one ograniczone do konkretnego obszaru geograficznego oraz że stwarzają wysokie ryzyko rozprzestrzenienia się, zwiększenie odporności państw sąsiadujących i ich zdolności do skutecznego reagowania na poważne incydenty w cyberbezpieczeństwie i incydenty w cyberbezpieczeństwie na dużą skalę przyczynia się do ochrony całej Unii, w szczególności rynku wewnętrznego i przemysłu. W związku z tym rozporządzenie (UE) 2025/38 stanowi, że państwa trzecie, które są stronami umowy stowarzyszeniowej z Unią umożliwiającej im udział w programie „Cyfrowa Europa” (zwane dalej „państwami trzecimi stowarzyszonymi z programem »Cyfrowa Europa«”) mogą otrzymać wsparcie z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE na całości lub części swojego terytorium, w przypadku gdy jest to przewidziane w umowie, na podstawie której dane państwo trzecie jest stowarzyszone z programem „Cyfrowa Europa”. |
| (5) | Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2025/38, państwa trzecie stowarzyszone z programem „Cyfrowa Europa” mają możliwość wystąpienia o wsparcie z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE, w przypadku gdy podmioty, które potrzebują wsparcia z tej rezerwy i których dotyczy wniosek o wsparcie, są podmiotami działającymi w sektorach kluczowych lub w innych sektorach krytycznych oraz w przypadku gdy wykryte incydenty prowadzą do znaczących zakłóceń operacyjnych lub mogą mieć skutki uboczne w Unii. Państwo trzecie kwalifikuje się do takiego wsparcia tylko wtedy, gdy jest to wyraźnie przewidziane w umowie, na podstawie której jest ono stowarzyszone z programem „Cyfrowa Europa”. Ponadto takie państwa trzecie powinny w dalszym ciągu kwalifikować się do otrzymania wsparcia wyłącznie wtedy, gdy spełnione są trzy kryteria określone w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2025/38. Po pierwsze, dane państwo trzecie w pełni przestrzega odpowiednich postanowień wspomnianej umowy. Po drugie, biorąc pod uwagę komplementarny charakter rezerwy cyberbezpieczeństwa UE, państwo trzecie podjęło odpowiednie kroki, aby przygotować się na poważne incydenty w cyberbezpieczeństwie lub incydenty równoważne incydentom w cyberbezpieczeństwie na dużą skalę. Po trzecie, udzielenie wsparcia z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE ma być spójne z polityką Unii wobec tego państwa i ogólnymi stosunkami z tym państwem oraz z innymi politykami Unii w dziedzinie bezpieczeństwa. |
| (6) | Udzielanie wsparcia państwom trzecim stowarzyszonym z programem „Cyfrowa Europa” może mieć wpływ na stosunki z państwami trzecimi i na politykę bezpieczeństwa Unii, w tym w kontekście wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Rada podejmuje działanie na podstawie wniosku Komisji, z należytym uwzględnieniem dokonanej przez Komisję oceny spełnienia trzech kryteriów, o których mowa w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2025/38. |
| (7) | Mołdawia dotkliwie odczuwa skutki rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, a jednocześnie stanowi bezpośredni cel prowadzonych przez Rosję działań hybrydowych mających na celu destabilizację tego państwa i osłabienie jego starań na drodze do członkostwa w Unii. W tym kontekście Unia udzieliła Mołdawii kompleksowego wsparcia mającego ułatwić sprostanie wyzwaniom, przed którymi państwo to stoi w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, oraz mającego wzmocnić odporność, bezpieczeństwo i stabilność tego państwa w obliczu bezpośrednich destabilizujących działań Rosji. |
| (8) | W dniu 24 kwietnia 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/855 (2) ustanawiającą, w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, cywilnej partnerskiej misji Unii Europejskiej w Mołdawii w celu zapewnienia doradztwa strategicznego i wsparcia operacyjnego w obszarach zarządzania kryzysowego i zagrożeń hybrydowych. Od 2021 r. Unia udziela również, za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, konsekwentnego wsparcia mającego wzmocnić zdolności Mołdawii w obszarze wojskowo-obronnym. Podpisany w dniu 21 maja 2024 r. dokument ustanawiający partnerstwo UE i Mołdawii w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony usprawnił strukturę współpracy UE z Mołdawią w kluczowych obszarach pokoju, bezpieczeństwa i obrony. Ponadto przyjęty przez Komisję w dniu 10 października 2024 r. komunikat w sprawie Planu wzrostu gospodarczego dla Mołdawii ma na celu wsparcie reform społeczno-gospodarczych w Mołdawii oraz zwiększenie dostępu tego państwa do rynku wewnętrznego, przy czym założono konkretne reformy w obszarze zarządzania cyberbezpieczeństwem. |
| (9) | Komisja oceniła spełnienie przez Mołdawię trzech kryteriów określonych w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2025/38 i uznała je za spełnione. Dokonując tej oceny, Komisja skonsultowała się również z Wysokim Przedstawicielem Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa. |
| (10) | Zgodnie z art. 19 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2025/38 Rada ocenia, że Mołdawia przestrzega odpowiednich postanowień umowy o stowarzyszeniu Mołdawii z programem „Cyfrowa Europa” i podjęła odpowiednie kroki, by przygotować się na poważne incydenty w cyberbezpieczeństwie i incydenty równoważne incydentom w cyberbezpieczeństwie na dużą skalę. Ponadto Rada ocenia, że udzielenie wsparcia z rezerwy jest zgodne z polityką Unii wobec Mołdawii i ogólnie z jej stosunkami z Mołdawią oraz z innymi politykami Unii w dziedzinie bezpieczeństwa, zwłaszcza w świetle czynników określonych w motywie 8. |
| (11) | Ponieważ umowa o stowarzyszeniu Mołdawii z programem „Cyfrowa Europa” przewiduje wsparcie z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE i ponieważ państwo to spełnia kryteria określone w art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2025/38, należy zezwolić na wsparcie dla Mołdawii z rezerwy, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym zezwala się na udzielenie Republice Mołdawii wsparcia z rezerwy cyberbezpieczeństwa UE w rozumieniu art. 19 rozporządzenia (UE) 2025/38.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia i obowiązuje przez 1 rok.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. JENSEN
(1) Dz.U. L, 2025/38, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/38/oj.
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2023/855 z dnia 24 kwietnia 2023 r. w sprawie partnerskiej misji Unii Europejskiej w Mołdawii (EUPM Moldova) (Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/855/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
