Katalog
Ograniczenia związane z funkcją radnego
Katalog
Ograniczenia związane z funkcją radnego
Radni, przystępując do prac w organach stanowiących, muszą zdawać sobie sprawę ze związanych z tą funkcją ograniczeń ich wolności i swobód ekonomicznych.
Po ogłoszeniu przez Państwową Komisję Wyborczą zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju swą działalność rozpoczną rady gmin, rady powiatów oraz sejmiki województw. Radni, przystępując do prac w organach stanowiących, muszą zdawać sobie sprawę ze związanych z tą funkcją ograniczeń ich wolności i swobód ekonomicznych. Ograniczenia te określone są w przepisach ustaw ustrojowych: ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Poniżej przedstawiam najistotniejsze.
Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, w której uzyskała mandat, ani pełnić funkcji kierownika lub jego zastępcy odpowiednio w gminnej, powiatowej i wojewódzkiej jednostce organizacyjnej. Powyższe zakazy nie oznaczają, oczywiście, konieczności rozwiązania umowy o pracę czy rezygnacji z funkcji kierowniczej. Żeby uczynić zadość przepisom ustaw ustrojowych, osoba wybrana na radnego w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów, ale jeszcze przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, powinna u swojego pracodawcy złożyć wniosek o urlop bezpłatny. Moim zdaniem, działania te należy podjąć przed pierwszą sesją rady i złożeniem ślubowania. Pracodawca nie może odmówić udzielenia takiego urlopu. Urlop bezpłatny przysługuje radnemu bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy, a w przypadku stosunku pracy zawartego na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia tego urlopu, ulega on przedłużeniu do 3 miesięcy po zakończeniu urlopu. Przysługuje on radnemu na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu, przy czym niezłożenie wniosku jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu. Po wygaśnięciu mandatu pracodawca ma obowiązek przywrócić radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Żeby radny mógł domagać się przywrócenia do pracy, musi zgłosić gotowość przystąpienia do niej w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu. Po zgłoszeniu gotowości do pracy radny może pozostawać nadal (3 miesiące) na urlopie bezpłatnym albo zwrócić się do pracodawcy o jego przerwanie, tak by mógł wcześniej rozpocząć świadczenie pracy.
