Rachunkowość podatkowa w jednostkach samorządu terytorialnego
DANUTA KAŹMIERCZAK
Rachunkowość podatkowa w jednostkach samorządu terytorialnego
Termin organ podatkowy najczęściej jest kojarzony z urzędem skarbowym albo izbą skarbową. Tymczasem oznacza on organ administracji państwowej lub samorządowej, do którego kompetencji należy wymierzanie i pobieranie podatków, a więc przede wszystkim prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji w sprawach podatkowych.
Zgodnie z art. 13 Ordynacji podatkowej organami podatkowymi I instancji są przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego, a organami II instancji samorządowe kolegia odwoławcze.
Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów rozporządzeniem wprowadził zasady rachunkowości i plany kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie ustala zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat realizowanych przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego jako organu podatkowego.
Przepisów tego rozporządzenia nie stosuje się do prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe.
Niektóre określenia użyte w cytowanym rozporządzeniu oznaczają:
l
urząd urząd jednostki samorządu terytorialnego,l
osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, zobowiązaną do pobierania podatku lub opłaty i wpłacenia ich we właściwym terminie do kasy urzędu lub na właściwy rachunek bankowy urzędu,