Rachunkowość Stowarzyszeń, Fundacji, Organizacji non-profit 9/2004 z 01.09.2004, str. 34
Data publikacji: 01.09.2004
O czym należy pamiętać likwidując fundację
Fundacje należą do tych jednostek non-profit, których likwidacja należy niejako do czynności „naturalnych”. Oprócz dużych, silnych i trwałych fundacji, mających za cele statutowe ciągłą realizację określonych działań, istnieje wiele fundacji zawiązywanych do realizacji konkretnego celu. Po osiągnięciu tego celu fundacja ulega likwidacji. Likwidacja fundacji wiąże się z szeregiem obowiązków - nie tylko związanych z procedurą KRS. Poniżej przedstawiamy czynności, które należy podjąć, aby poprawnie „rozliczyć się” z fundacji.
Przepisy ustawy o fundacjach w zasadzie nie regulują zasad, według których toczy się postępowanie likwidacyjne fundacji, pozostawiając tę kwestię uregulowaniom w statucie fundacji. Statut może zatem regulować (precyzować) zasady statutowej likwidacji fundacji.
Natomiast przepisy ustawy ściśle przewidują, w jakich okolicznościach fundacja ulega likwidacji.
Na podstawie art. 15 ust. 1 tej ustawy fundacja podlega likwidacji w sposób wskazany w statucie:
• w razie osiągnięcia celu, dla którego fundacja była ustanowiona, lub
• w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji.
W przypadkach innych niż powyższe, likwidacja fundacji może nastąpić tylko na mocy przepisów ustaw. Statut fundacji nie może zatem określać innych podstaw jej likwidacji.
W przypadku gdy likwidacja fundacji dokonywana jest w sposób określony w statucie i statut określa przeznaczenie środków majątkowych fundacji po jej likwidacji, to przekazywane są one zgodnie z postanowieniami w statucie.
