Kiedy petycja, kiedy wniosek, a kiedy skarga
Czy żądanie osoby fizycznej przeproszenia jej przez urzędnika w związku z użyciem wulgarnego słowa na kilkuosobowym spotkaniu można potraktować jako petycję?
Odpowiedź
Nie. Żądanie osoby przeproszenia jej przez urzędnika w związku z użyciem wulgarnego słowa powinno raczej zostać potraktowane jako skarga. Treść żądania nie odpowiada bowiem istocie petycji.
Uzasadnienie
Przedmiotem petycji może być w szczególności żądanie:
- zmiany przepisów prawa,
- podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji (art. 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach; dalej: u.p.).
Istotą petycji jest też to, że autor wskazuje, w jaki sposób (w jakiej formie) ma być dokonana jakaś zmiana przepisów, działania i podjęte rozstrzygnięcie. Tym petycja różni się od wniosku. Wniosek nie wskazuje tej formy.
PRZYKŁAD
Wskutek suszy mieszkańcy miasta wieczorem intensywnie podlewają przydomowe ogródki. To zaś powoduje spadek ciśnienia wody w kranach. Jeden z mieszkańców skierował do magistratu petycję o wprowadzenie w okresie letnim przepisów porządkowych zakazujących podlewania ogródków z miejskich wodociągów. Burmistrz w odpowiedzi na to pismo wydał zarządzenie w tej sprawie.
